کدام کشورها کاهش جمعیت را تجربه خواهند کرد؟



ایسنا/خراسان رضوی بر اساس آمار منتشر شده، جمعیت چین برای اولین بار در بیش از ۶ دهه کاهش یافت اما این کاهش جمعیت تنها مربوط به چین نیست. اگر پیش‌بینی‌های منتشر شده سازمان ملل که در جولای گذشته برای سال ۲۱۰۰ درست باشد، بسیاری از کشورها به ویژه در اروپا و آسیا در دهه‌های آینده شاهد کاهش جمعیت خواهیم بود و در برخی دیگر، جمعیت در حال کاهش است.

به نقل از یورونیوز، در حال حاضر جمعیت برخی از کشورها در حال کاهش است و هشت کشور با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت در دهه گذشته شاهد کاهش جمعیت بوده‌اند که اکثرا اروپایی هستند. در کنار اوکراین که جمعیت آن به دلیل تهاجم روسیه به شدت کاهش یافته است، تعداد مردم در ایتالیا، پرتغال، لهستان، رومانی و یونان نیز رو به کاهش است.

دلایل زیادی پشت این کاهش جمعیت وجود دارد، برخی از آنها منحصر به هر کشوری است اما همه آنها نرخ باروری پایینی دارند، به این معنی که زنان به‌طور متوسط نوزادان کمتری نسبت به قبل به دنیا می‌آورند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، نرخ باروری بین ۱.۲ تا ۱.۶ فرزند به ازای هر زن در این کشورهای اروپای جنوبی و شرقی ثبت شده و نرخ باروری بیش از دو برای ثابت نگه‌داشتن جمعیت مورد نیاز است.

به این پدیده مهاجرت عظیمی از مهاجران در لهستان، رومانی و یونان اضافه شده است که تعداد بیشتری از مردم برای رفتن و زندگی در خارج از کشور خانه خود را ترک می‌کنند.

در خارج از اروپا، ژاپن نیز شاهد کاهش جمعیت سالخورده شده و این تا حد زیادی به دلیل نرخ پایین باروری ۱.۳ فرزند به ازای هر زن و مهاجرت اندک است. ژاپن بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ بیش از ۳ میلیون نفر را از دست داده است.

در مورد خاورمیانه هم این موارد درست است. در سوریه، جمعیت بیش از یک دهه جنگ سخت، ویران شده است و میلیون‌ها پناهنده به کشورهای همسایه و فراتر از آن رفته‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه (SOHR) تخمین می‌زند که حدود ۶۰۶ هزار مرد، زن و کودک در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

برخی از کشورها نیز به زودی کاهش خواهند یافت. چین که در حال حاضر پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و سال‌ها از تاثیر پیری جمعیت خود بر اقتصاد و جامعه نگران بوده است انتظار نمی‌رفت که جمعیت آن طی تقریبا یک دهه کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود چین تا سال ۲۱۰۰ تقریباً نیمی از جمعیت خود را از دست بدهد و از بیش از ۱.۴ میلیارد نفر به ۷۷۱ میلیون نفر سقوط کند.

روسیه، آلمان، کره‌ جنوبی و اسپانیا همگی قرار است به این حرکت نزولی بپیوندند و جمعیت آنها تا سال ۲۰۳۰ کاهش یابد. جمعیت اروپا از اوایل این دهه شروع به کاهش خواهد کرد اما چند استثنا وجود دارد.

در حالی که جمعیت اروپایی، آمریکایی و آسیایی همگی  تا سال ۲۱۰۰ روند کاهشی طی خواهند کرد، تعداد مردم آفریقا همچنان رو به افزایش خواهد بود. قاره آفریقا تا سال ۲۱۰۰ از ۱.۴ به ۳.۹ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. در آن زمان حدود ۳۸ درصد از جمعیت جهان در آفریقا زندگی می‌کنند، در حالی که امروز حدود ۱۸ درصد است.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا