کره شمالی موشک بالستیک خود را از آسمان ژاپن عبور داد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کره شمالی روز سه‌شنبه برای اولین بار در پنج سال گذشته یک موشک بالستیک را بر فراز ژاپن شلیک کرد. شلیک این موشک بالستیک بر فراز آسمان ژاپن باعث صدور هشدار برای ساکنان این کشور جهت رفتن به پناهگاه شد و رفت و آمد قطار در شمال ژاپن را متوقف کرد.

همزمان با شلیک این موشک بالستیک، دولت ژاپن به شهروندان خود هشدار داد که اقدامات احتیاطی انجام دهند. این موشک اولین موشکی بود که از سال 2017 بر فراز ژاپن عبور می کرد.

«هیروکازو» سخنگوی ارشد دولت ژاپن در این ارتباط گفت: «مجموعه اقدامات کره شمالی از جمله شلیک های مکرر موشک های بالستیک، صلح و امنیت ژاپن، منطقه و جامعه بین المللی را تهدید می کند و کل جامعه بین المللی از جمله ژاپن را با چالش جدی مواجه می کند.»

«فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن نیز اندکی پس از شلیک این موشک در گفتگو با خبرنگاران، اقدامات کره شمالی را «وحشیانه» خواند و گفت که دولت در حال آماده کردن پاسخ خود به پرتاب این موشک است.

همچنین «دانیل کریتنبرینک»، دیپلمات ارشد آمریکایی در شرق آسیا، در جریان یک رویداد آنلاین به میزبانی موسسه مطالعات کره ای-آمریکایی گفت که پرتاب موشک بر فراز ژاپن تأسف بار است.

از سوی دیگر، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) اعلام کرد که به نظر می رسد موشک شلیک شده یک موشک بالستیک میان برد (IRBM) بوده که از استان جاگانگ کره شمالی پرتاب شده است. کره شمالی از این استان برای پرتاب چندین آزمایش اخیر، از جمله موشک‌های متعددی که «مافوق صوت» هستند، استفاده کرده است.

برنامه های موشکی و تسلیحات هسته ای کره شمالی با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد که تحریم هایی را علیه این کشور وضع کرده است، ممنوع اعلام شده است.

قانونگذاران کره جنوبی هفته گذشته گفته بودند که کره شمالی در حال آماده سازی برای آزمایش هسته ای است، آزمایشی که ممکن است بین جلسه کنگره حزب کمونیست چین در ماه جاری و انتخابات میان دوره ای آمریکا در ماه نوامبر انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا