کشتی‌های ایرانی؛ تنها امید لبنانی‌ها برای نجات از بحران سوخت

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه البناء، بعد از گذشت چند روز از قطع ارتباطات میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف این کشور در پرونده تشکیل دولت، «عباس ابراهیم» مدیرکل اداره امنیت عمومی لبنان وارد خط میانجیگری شده تا فرصتی دوباره برای تشکیل دولت فراهم گردد.

در همین راستا برخی منابع جریان 8 مارس با تاکید بر اینکه در شرایط متشنج سیاسی داخلی و تحولات سریع خارجی در منطقه، تشکیل سریع دولت ضروری است درباره کشیده شدن لبنان به هرج و مرج اجتماعی – امنیتی و از بین رفتن ثبات باقیمانده داخلی هشدار دادند.

این منابع همچنین اشاره کردند که وضعیت امنیتی لبنان امروز خطرناک ترین نوع خود در دهه‌های اخیر است؛ اما هنوز از کنترل خارج نشده و البته نگرانی‌هایی درباره ملتهب شدن اوضاع به گونه‌ای که نتوان آن را کنترل کرد وجود دارد.

از طرف دیگر فراکسیون لبنان قوی وابسته به جریان آزاد ملی پس از نشست دوره‌ای خود به ریاست «جبران باسیل» خواستار تشکیل دولت در اسرع وقت شد تا این دولت بتواند مسئولیت‌های خود را در حل بحران‌ها بر عهده بگیرد.

این فراکسیون همچنین تاکید کرد بعد از تسهیلات بزرگی که رئیس جمهور در روند تشکیل دولت به وجود آورده و در سایه سیگنال‌های مثبتی که از نخست وزیر مکلف دیده می‌شود و همچنین همکاری پایدار میان دو طرف جهت تشکیل دولتی بر مبنای احترام به قانون اساسی و میثاق ریاست جمهوری که بتواند مانع از فروپاشی کشور شده و اقتصاد را احیا کند، هرگونه تاخیر در تشکیل کابینه هیچ توجیهی ندارد.

فراکسیون وابسته به جریان آزاد ملی در پارلمان لبنان همچنین درباره اقدامات خودسرانه در ارائه خدمات بر اساس تعلقات سیاسی و فرقه‌ای هشدار داده و اعلام کرد که این موضوع می‌تواند باب هرج و مرج امنیتی را در کشور باز کند؛ همانند اتفاقی که طی روزهای گذشته در منطقه مغدوشه افتاد. این موضوع به معنای محقق کردن هدف کسانی است که به دنبال تجزیه کشور هستند.

واردات سوخت از ایران؛ تنها امید لبنانی‌ها

از طرف دیگر هنوز تغییری در صحنه صف کشیدن مردم مقابل پمپ بنزین‌ها ایجاد نشده و وعده‌های داده شده توسط وزارت نیرو ، وزارت دارایی، بانک مرکزی و شرکت های نفتی در خصوص حل بحران سوخت بنا به دلایل سیاسی به تعویق افتاده است.

همچنین منابع آگاه گزارش می‌دهند که بنا به دلایل فنی پیش بینی می‌شود که نفت عراق با تاخیر وارد لبنان شود و همچنین در سایه ابهام تصمیم آمریکا برای وارد کردن گاز از مصر به لبنان، در حال حاضر کاروان کشتی‌های حامل سوخت ایرانی که اولین آنها طی یک هفته وارد لبنان می‌شود تنها امید مردم این کشور در سایه محاصره خفقان‌آور آمریکا ضد لبنان می‌باشد.

«حسین الحاج حسن» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، یکی از دلایل بحران سوخت در کشور را فروپاشی وضعیت سیاسی، اقتصادی ، مالی و پولی که منجر به کاهش ذخایر مالی بانک مرکزی و همچنین ناشی از تزلزل سیستم بانکی و نظام اقتصادی دانست که موجب کمبود ارز برای وارد کردن کالاهای اساسی شده است.

وی همچنین تاکید کرد که سستی و سهل انگاری مسئولان در شناسایی و دستگیری قاچاقچیان و محتکران و عدم ایجاد ساز و کار جدی و مناسب برای جلوگیری از احتکار و قاچاق این فرصت را در اختیار برخی افراد قرار داده تا به راحتی بنزین و گاز و سوخت مازوت را قاچاق کرده و در انبارهای خود ذخیره کنند.

این نماینده فراکسیون وفاداری به مقاومت در ادامه تاکید کرد که حزب الله درصدد سوخت رسانی به لبنان از ایران است که با هدف کاهش درد و رنج مردم و شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان انجام می‌شود.

در حالی که یک هیئت ارشد لبنانی برای سفر به سوریه در خصوص انجام مذاکرات به منظور انتقال گاز از خاک این کشور به لبنان آماده می‌شوند «علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان اظهار داشت که سوریه همواره از همه مقامات لبنانی که قبلاً به کشورمان سفر می کردند به گرمی استقبال کرده و هرگز در پاسخ به درخواست‌های لبنانی‌ها تردید نکرده است و به روابط برادرانه میان دو کشور احترام می‌گذارد.

وی تاکید کرد که سوریه پیش از این 375 مگاوات برق به لبنان می‌رساند اما این روند به دلیل تحریم‌های آمریکا و پس از آن «قانون سزار» متوقف شد. اکنون شرایط سوریه متفاوت است زیرا سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در نتیجه محاصره کمتر شده و بنابراین توانایی تامین برق لبنان کاهش یافته است.

سفیر سوریه در ادامه گفت، این موارد نشان می‌دهد که تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا ضد سوریه بر لبنان نیز تاثیر می گذارد و ثابت می‌کند که درد و رنج مردم لبنان و سوریه در نتیجه یک محاصره می‌باشد که دولت آمریکا با ادعاهای حقوق بشری خود در جهان، ضد این کشورها اعمال کرده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا