کمتر از ۳۰ درصد دلایل عدم فرزندآوری اقتصادی است/ در امر به معروف پیامدنگری بسیار مهم است



ایسنا/خراسان رضوی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در پیمایشی که در خصوص فرزندآوری انجام شده، کمتر از ۳۰ درصد از دلایل عدم فرزندآوری، اقتصادی بوده، بیشتر آن فرهنگی، نوع نگاه به زندگی، نوع توقع از زندگی و مصلحت‌اندیشی شخصی است.

انسیه خزعلی امروز، ۲۱ اردیبهشت ماه، در نشست فعالان حوزه زنان و خانواده که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم با بودجه‌ای که داریم، اقدامات و حرکت‌هایی را انجام دهیم و امروز را بهتر از دیروز کنیم. یکی از کسب‌وکارهای خوب خانگی این است که بانوان در خانه کارهایی در زمینه قالیبافی، صنایع دستی و طلا و جواهر انجام دهند و پشتیبانی شوند. دنبال این هستیم این محصولات را صادر کنیم و حتی در کشورهای همسایه آموزش بدهیم.

وی بیان کرد: برنامه ما در خصوص بازارچه‌ها این است بازارچه خوداشتغالی، مرکزی، محلی و در مکان‌هایی که امکان دارد بازارچه مرزی داشته باشیم. در هر استان حداقل یک بازارچه خواهیم داشت که در برخی استان‌ها به ثمر رسیده و امیدواریم در خراسان رضوی نیز به ثمر برسد.  

بیمه خانم‌های روستایی دارای سه فرزند در حال اجرا شدن است

خزعلی گفت: قرار است تخصص بانوان، مهارتی که به دست آوردند و رشته‌ای که تحصیل کردند، مورد حمایت قرار گیرد. اگر طرح پیشنهادی آن‌ها در ارتباط با رشته تحصیلی‌شان باشد، حمایت خواهند شد. بیمه خانم‌های روستایی دارای سه فرزند نیز در حال اجرا شدن است. اگر در روستایی این قانون اجرا نشده به صورت مکتوب اعلام کنید. بعد از ۲۰ سال که از مطرح کردن بیمه زنان خانه‌دار می‌گذرد؛ این اولین باری است که این قانون شروع شده است. از روستا هم آغاز شده که امیدواریم به شهر نیز سرایت کند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ساختار اداری بانوان تغییر کرده، عنوان کرد: اولین کاری که دولت انجام داد، ارتقاء ساختار اداری بانوان و اختصاص سمت معاون وزیر و مدیر کل بود. اگر بانوان از این ظرفیت استفاده ‌کنند و فعال باشند، زمینه‌ کاری زیادی برای آن‌ها فراهم می‌شود. ما معتقد نیستیم تنها ارتقاء پست داده شود و فعالیت‌ها محدود به ساختار اداری باشد. اگر در بخشی کار خوبی انجام شود، پشتیبانی می‌کنیم تا پست بانوان ارتقا پیدا کند.

در مساله امر به معروف پیامدنگری و آینده‌نگری بسیار مهم است

وی با اشاره به اینکه مساله‌محوری و پیامدنگری به خصوص در مسائل فرهنگی بسیار مهم است، تصریح کرد: باید حل مساله داشته باشیم و عواقب آن را بسنجیم. این موضوع باید در همه مسائل به خصوص مسائلی که الان با آن روبه‌رو هستیم، اجرا شود. در مساله امر به معروف پیامدنگری و آینده‌نگری و برنامه‌ای که ثمر داشته باشد، بسیار مهم است.

خزعلی خاطرنشان کرد: برخی بانوان در جلسه پیشنهاداتی مطرح کردند که تلاش می‌کنیم انجام دهیم اما نمی‌توانیم قول دهیم؛ به طور مثال مسئله ارز دولتی یا نیمایی مطرح شد که فسادآوری دارد. ما تسهیلات را برای افرادی که طرح درآمدزا و اشتغال‌زا دارند، پیگیری می‌کنیم. برخی مدیران کل استان‌ها می‌گویند در یک سال ۱۰ برابر چهار سال دولت قبل برای زنان هزینه کردیم.

اجرایی شدن طرح کسب‌وکارهای پایدار خانواده‌محور در ۳۱ استان 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده طرح کسب‌وکارهای پایدار خانواده‌محور در ۳۱ استان اجرایی شده که امیدواریم در سایر استان‌ها نیز اجرایی شود. زنان کارآفرین زنان کارجو را به کار می‌گیرند، تسهیلات داده می‌شود و از مواد اولیه تا رسیدن به بازار و محصول تعهد و وظیفه دارند که فروش را تضمین کنند. زنان کارآفرین وظیفه دارند تا چهار سال در کنار این بانوان باشند که کارشان به پایداری برسد. این شیوه موفق است.  

وی با اشاره به صندوق ضمانت عنوان کرد: یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار یا افرادی که در دهک‌های یک تا چهار قرار دارند، این بود که نمی‌توانند ضامن بیاورند و بسیاری از تسهیلاتشان برگشت می‌خورد. با این صندوق توانستیم این موضوع را کنترل کنیم و امیدواریم توسعه پیدا کند.

خزعلی افزود: یکی از کارهایی که دولت به آن اهتمام دارد تسریع در صدور مجوزها است. اگر صدور مجوزها سامانه‌ای شود باعث تسریع خواهد شد. برخی مجوزها مانند سیب سلامت مشکلات عدیده‌ای دارند که هنوز نتوانستیم با آن‌ها به توافق برسیم. برخی از استانداردهای آن‌ها برای بانوان قابل دسترس نیست.  

در کرونا ازدواج افزایش پیدا کرد، زیرا تجملات کم شد

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص ازدواج آسان گفت: اگر بتوانیم در مسیر ازدواج آسان حرکت کنیم، تسهیل و تسریع شده و از تجمل‌گرایی دور خواهد شد. رهبر معظم انقلاب به دوری از اسراف و تجملگرایی تاکید دارند در چند موردی که رهبر معظم انقلاب فرمودند بیان کردند که بیش از ۷۰ درصد تجملگرایی به بانوان بازمی‌گردد. البته بانوان در پیشگیری از اسراف نیز موثر هستند. باید در این جهاد به صورت جدی وارد شویم و سنت‌ها و پویش‌هایی را راه‌اندازی کنیم. در کرونا ازدواج افزایش پیدا کرد، زیرا تجملات کم شد. باید مقابل برخی سنت‌های غلط مانند بازدید جهیزیه نیز ایستاد.

کمتر از ۳۰ درصد از دلایل عدم فرزندآوری، اقتصادی است

وی ادامه داد: در پیمایشی که در خصوص فرزندآوری انجام شده، کمتر از ۳۰ درصد از دلایل عدم فرزندآوری، اقتصادی بوده، بیشتر آن فرهنگی، نوع نگاه به زندگی، نوع توقع از زندگی و مصلحت‌اندیشی شخصی است. یکی از کارهایی که برخی گروه‌ها انجام می‌دهند تغییر نگرش است: به طور مثال جمعیت نفس در زمینه تغییر نگرش سقط جنین فعالیت دارد.  

خزعلی بیان کرد: زیست عفیفانه در استان خراسان رضوی و چند استان مجاور در حال آموزش است تا مربیان آموزش و پرورش بتوانند آموزش‌ها را انجام دهند. مادران و پدران باید در جریان مسائل سبک زندگی فرزندان خود قرار گیرند و سواد رسانه باید برای والدین بیان شود تا از مسائلی که هویت دختران ما را تهدید می‌کند جلوگیری کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر ۶ مصوبه در دو جلسه ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس‌جمهور داشتیم. یکی نظام‌های شغلی بود که قرار شد قوانینی تصویب شود که در این قوانین بانوان به صورت ویژه دیده شوند و شغل آن‌ها متناسب با شرایطشان شود. موانعی نیز وجود دارد، این موانع تیغ دولبه‌ای است که باعث می‌شود کارفرمایان رغبتی به استخدام بانوان نداشته باشند.  

وی با اشاره به اینکه المپیاد و نخبگان قطعا مهم هستند و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم، تصریح کرد: ممکن است نخبگان با مهاجرت شرایط بهتری داشته باشند اما باید در فردی که عرق وطن دارد این فرهنگ را ایجاد کنیم که در کشور خود فعالیت کند، وگرنه نمی‌توانیم المپیاد را تعطیل کنیم به این دلیل که نخبگان ما شناسایی می‌شوند.  

ایجاد قرارگاه دختر در تهران به مناسبت روز دختر

خزعلی در خصوص روز دختر گفت: برای مناسبت روز دختر قرارگاه دختر را در تهران ایجاد کردیم. جشن‌هایی را در تهران و همه استان‌ها خواهیم داشت. امسال رونمایی از ویترین دختران را داریم که در این ویترین همه نیازهایی که دارند را دریافت می‌کنند. همچنین افتتاح جشنواره فیلم زن و خانواده را داریم.  

تدوین لایحه‌ای برای بی‌هویت‌ها

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: ما در حاشیه شهر مشهد بازدیدهای زیادی داشتیم. لایحه‌ای برای بی‌هویت‌ها تنظیم کردیم، این لایحه به دولت ارسال شده که اگر تصویب شود بخشی از مشکلات آن‌ها حل خواهد شد. همچنین به مسئله معتادان، بی‌سرپرست‌ها و بدسرپرست‌ها نیز توجه داریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که باید همه دست به دست هم دهیم و بانوان باید به صورت ویژه در این عرصه حضور پیدا کنند، فرهنگ‌سازی است. زیربنای بسیاری از مشکلاتی که داریم از جمله جمعیت، ازدواج و مسائل اقتصادی، فرهنگ است.

خزعلی با بیان اینکه ما ۲ طرح داریم که بانوان می‌توانند در این دو کمک زیادی به ما کنند، عنوان کرد: یکی کاشت یک میلیارد نهال است که با وزارت جهاد کشاورزی در حال بستن قرارداد هستیم تا بذر را در اختیار بانوان خانه‌دار قرار داده و به آن‌ها آموزش بدهند و در نهایت نهال را از آن‌ها بخرند. طرح دوم خشکاله است که ضایعات و پوست میوه را به غذای دام تبدیل کرده و به دامداری‌ها می‌رسانند. این طرح هم از خروج ارز جلوگیری می‌کند، هم کیفیت گوشت را تا ۶۵ درصد بهبود می‌بخشد و هم شیر دام را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا