کنگره آمریکا خواستار توقف فروش اف۱۶ به ترکیه شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، گروهی از سناتورهای آمریکایی به رهبری جین شاین دموکرات و تام تیلیس جمهوری خواه روز پنجشنبه در نامه مشترک دو حزبی از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستند تا فروش جنگنده‌های اف -۱۶ به ترکیه را تا زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از ورود سوئد و فنلاند به ناتو جلوگیری می‌کند، به تعویق اندازد.

در این نامه آمده است: «تا زمانی که ترکیه (ترکیه) پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را تکمیل نکند، کنگره نمی‌تواند حمایت‌های آتی از ترکیه، از جمله فروش جت‌های جنگنده F-۱۶ را در نظر بگیرد.»

در سال ۲۰۲۲، سوئد و فنلاند درخواست‌های رسمی خود را برای پیوستن به ناتو ارائه کردند و از آن زمان، ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو از جمله ایالات متحده، پروتکل‌های الحاق را به تصویب رسانده‌اند، اما ترکیه با عضویت این دو کشور شمال آفریقا مخالفت کرده و الحاق آنها را به برخی درخواست‌های خود مشروط کرده است.

سناتورهای آمریکایی در نامه خود نوشتند: «هنگامی که پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به ناتو توسط ترکیه تصویب شد، کنگره می‌تواند فروش جت‌های جنگنده F-۱۶ را در نظر بگیرد. با این حال، عدم انجام این کار این فروش را زیر سوال می‌برد.»

در این نامه آمده است: «سناتورها همچنین از رئیس جمهور می‌خواهند که به تعامل با سفیر ایالات متحده در ترکیه، سفیر ایالات متحده در ناتو و متحدان ایالات متحده از جمله سوئد و فنلاند ادامه دهد تا ترکیه را به اقدام سریع برای موافقت با عضویت دو کشور شمال اروپا شویق کند.»

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، به سی ان ان گفته است که اگر کنگره الحاق کشورهای شمال اروپا به ناتو را پیش شرط فروش تسلیحات قرار دهد، ترکیه «تسلیم چنین موضعی نخواهد شد» زیرا موضوع عضویت سوئد در ناتو و فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه دو موضوع جداگانه هستند. این مقام ترکیه‌ای گفته است: «آنها می‌توانند مدت زیادی صبر کنند زیرا ما این دو موضوع را به هم مرتبط نمی کنیم… این مشکل آنهاست، نه ما. ما نیروی هوایی خودمان، ارتش خود را داریم.»

کالین استدلال کرد که ترکیه در مورد دفاع هوایی بدون هیچ گزینه‌ای نیست. او هشدار داد که این کشور توانایی‌های دفاعی خود را ایجاد کرده است و اگر آمریکا همکاری نظامی با ترکیه را کاهش دهد، این مسئله به ضرر پیمانکاران نظامی آمریکایی خواهد بود.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا