گریفیث در یمن به نفع سرویس اطلاعات انگلیس کار کرده است


یک وب‌سایت تحقیقاتی انگلیس فاش کرد، نماینده سابق سازمان ملل متحد در یمن در طول فعالیت خود در این کشور با سرویس اطلاعاتی انگلیس ارتباط داشته و به نفع آن کار کرده است.

به گزارش ایسنا، وبسایت تحقیقاتی انگلیس (Declassified UK) اعلام کرد، مارتین گریفیث، نماینده سابق سازمان ملل در یمن با سرویس اطلاعات انگلیس ارتباط دارد، همین امر وابستگی سازمان ملل متحد و مقامات آن به سرویس‌های اطلاعاتی غربی و نیز درستی موضع یمن را تایید می‌کند مبنی بر اینکه فرستادگان بی‌طرف نیستند و دستور کار آن کشورها را اتخاذ می‌کنند.

این وبسایت به تعدادی از حقایق اشاره کرد که ارتباط گریفیث را با سرویس اطلاعات انگلیس (MI۶) که طرف اصلی در جنگ یمن است، آشکار می‌کند.

از جمله اینکه گریفیث در تاسیس شرکت Inter Mediate  مشارکت داشته که توسط یک افسر اطلاعاتی انگلیس اداره می‌شود و در آن شخصیت‌های ارشد دیپلماتیک و نظامی سابق انگلیس حضور دارند و همکاری نزدیکی با MI۶ انگلیس دارد که بیش از چهار میلیون پوند استرلینگ از وزارت خارجه انگلیس کمک مالی دریافت کرده است.

وبسایت مذکور اعلام کرد، شرکت Inter Mediate در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و به گفته مدیر اجرایی آن، این شرکت شش سال قبل از انتصاب گریفیث فعالیت خود را در یمن و سوریه آغاز کرد. وی ماهیت این نوع فعالیت‌های شرکت را فاش نکرد.

اما پس از شش سال کمپینی برای تضمین انتصاب گریفیث به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در یمن به راه افتاد، کمپینی که عربستان سعودی و انگلیس قاطعانه از آن حمایت کردند.

طبق اعلام این وبسایت، گریفیث در مصاحبه اخیری که با وی شده بود، گفته بود: کار دیپلماتیک، جمع آوری اطلاعات یا کار اطلاعاتی جوهره همدلی است.

در برابر این اطلاعات، تحلیلگران پرسش‌هایی از ماهیت نقش و ماموریتی که سرویس اطلاعات انگلیس بر دوش گریفیث گذاشته، مطرح می‌کنند. با این حال، برای همگان روشن شد که فرستاده سابق به دنبال ایجاد تفرقه بین طرفین درگیری، نشان دادن جنگ به عنوان یک جنگ داخلی، اتخاذ مذاکرات چند جانبه و تکه تکه کردن راه حل‌ها با هدف پیچیده کردن بحران و عدم امکان حل آن بود.

وی همچنین با در اولویت قرار دادن منافع کشورهای متجاوز بخصوص در ارتباط با باب المندب، دریای سرخ و استان‌های نفت خیز یمن در طولانی کردن جنگ این کشور نقش داشت و از این روی پاداش و ترفیع دریافت می‌کرد؛ از نماینده ویژه تا هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل.

همین مساله وابستگی کل سازمان ملل متحد به دستور کار غرب به ویژه آمریکا و انگلیس را آشکار می‌کند. بر این اساس، یمنی‌ها وقتی مارتین گریفیث را متهم به جانبداری از کشورهای متجاوز، بی‌طرف نبودن در مأموریت خود و تمایل به طولانی‌تر کردن جنگ یمن کردند، اشتباه نکردند.

انتهای پیام 


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا