گزارش عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها در صحن مجلس قرائت شد


گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها با محوریت تبصره(۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور توسط سخنگوی این کمیسیون در صحن مجلس قرائت شد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ صحن مجلس در جریان  رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها با محوریت تبصره(۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، متن این گزارش را قرائت کرد.

در جمع بندی این گزارش آمده است:
۱- مطابق با مفاد بند (ب) ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه و تبصره ذیل آن، دولت مکلف به ارائه جدول دریافت و پرداخت‌های مرتبط با قانون هدفمند کردن یارانه ها همراه لایحه بودجه سالیانه و درج منابع و مصارف مرتبط با آن در قالب ردیف های مستقل و جداگانه در ارقام بودجه عمومی می باشد. در همین راستا علاوه بر عدم ارائه جدول تبصره (۱۴) همراه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توسط دولت، مطابق با بررسی های صورت گرفته هرچند در لایحه مذکور بخشی از مصارف غیریارانه‌ای تبصره (۱۴) به بودجه عمومی منتقل شده است که اقدام مثبتی است اما درخصوص درج منابع و مصارف هدفمندی در بودجه عمومی به روال سال های پیشین، کماکان اقدامی صورت نگرفته و ۶۵۹ هزارمیلیارد تومان منابع و مصارف مقرر در تبصره (۱۴) این لایحه همانند بودجه سنوات گذشته خارج از سقف بودجه عمومی است.

۲- مطابق با مفاد تبصره(۱۴) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات پیش بینی شده با عنوان یارانه نان که به صورت مستقیم اختصاص یافته است ۵۶ هزار میلیارد تومان می باشد، این درحالی است که برآورد اعتبارات مورد نیاز برای این بخش برای سال آینده بیش از ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان است. از سوی دیگر مطابق با مفاد جزء (۶) بند (الف) تبصره (۱۴) لایحه بودجه، سازمان هدفمندی یارانه ها مکلف گردیده است تا منابع حاصل از حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت و مالیات بر ارزش افزوده گاز و فرآورده های نفتی به مبلغ ۴۸٫۵ هزار میلیارد تومان را برای تأمین یارانه نان اختصاص دهد، این درحالیست که مطابق با حکم تکلیفی ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده، منابع دریافتی از مالیات بر ارزش افزوده گاز و فرآورده های نفتی بایستی در منابع عمومی و در بودجه شهرداری ها مورد استفاده قرار بگیرد، لذا اختصاص مجدد آن به عنوان یارانه نان با ابهام مواجه می باشد.

۳- مطابق با بررسی های صورت گرفته و به استناد گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با منابع مربوط به به میزان ۲۳ هزارمیلیارد تومان که مشتمل بر ۱۰ هزار هدفمندسازی یارانه ها در حوزه حمایت از تولید و اشتغال ۲ میلیارد تومان منابع مقرر در ردیف ۲۶ جدول مصارف تبصره(۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان مانده سال قبل است، تا پایان دی ماه سال جاری پرداختی صورت نگرفته است. علاوه بر این خاطر نشان می‌سازد علی رغم صراحت اسناد بالادستی ۳ و قوانین دائمی مبنی بر تکلیف دولت به اختصاص بخشی از منابع حاصل از هدفمندی برای حمایت از تولید و اشتغال، این مهم در تبصره (۱۴) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مورد توجه واقع نشده است که به نظر می رسد با توجه به اهمیت این حوزه، نیازمند تدبیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه می باشیم.

۴- مطابق با مفاد ردیف (۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعتباری به مبلغ ۲۴/۵ هزارمیلیارد تومان با عنوان »حمایت از تولید در بخش انرژی« به ویژه با هدف بهره گیری از ظرفیت های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در بهینه سازی مصرف سوخت منظور شده است. این درحالی است که علی رغم وجود ناترازی در تولید و مصرف انرژی به ویژه در حوزه گاز که نمود آن در موج سرمای اخیر کشور کاملاً مشهود بود و کمبود منابع لازم برای سرمایه گذاری در این حوزه ، محورهای مندرج در ردیف مذکور از عملکرد مناسبی در پرداخت اعتبارات مصوب برخوردار نمی باشند. لذا به نظر می‌رسد این موضوع که علی رغم تصریح ماده (۸) قانون هدفمندی یارانه ها مبنی بر اختصاص بخشی از منابع به بهینه سازی مصرف انرژی و پیش بینی و تصویب اعتبار برای آن توسط مجلس شورای اسلامی ، چرا دولت نسبت به پرداخت در این حوزه اقدام ننموده است نیازمند بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه دارد.
 
متن کامل گزارش را در اینجا بخوانید.
انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا