یوناما: پول ارسال شده سازمان ملل در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) امروز سه شنبه با انتشار گزارشی پیرامون محموله‌ های نقدی این نهاد در افغانستان اعلام کرد: تمام پول نقدی که به افغانستان وارد می‌ شود در حساب‌ های مشخص سازمان ملل متحد در یک بانک خصوصی برای استفاده نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد نگهداری و از این وجوه برای انجام امور خود به منظور ارائه کمک‌ های بشردوستانه به میلیون‌ ها افغان که نیاز به حمایت دارند، استفاده می‌ کند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در ادامه افزود: از این پول نقد که به افغانستان با هدف استفاده سازمان ملل و شرکای تائید شده آن آورده می‌ شود، با دقت مطابق با قوانین و فرایندهای مالی این سازمان ملل نظارت و بررسی می‌ شود. هیچ پول نقدی به بانک مرکزی افغانستان تحویل نمی‌ شود و در اختیار مقامات حاکم طالبان قرار نمی‌ گیرد.

یوناما اضافه کرد: روند انتقال پول نقد توسط سازمان ملل متحد در افغانستان به نهادهای ذیربط در فراهم ساختن کمک‌ های بشردوستانه به بیش از ۲۵ میلیون افغان ضروری است. از زمان آغاز این مکانیسم انتقال در دسامبر سال ۲۰۲۱، سازمان ملل متحد حدود ۱.۸ میلیارد دلار کمک‌ های نقدی بشردوستانه پس از حاکمیت طالبان به این کشور آورده است. این نهاد در مورد روش‌ ها، زمان بندی، تاریخ و مقدار ارسال این پول نقد اظهار نظر نمی‌ کند.

این در حالیست که «روزا اوتونبایوا» رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان ۳۰ آذر ماه سال جاری گفت: دولت موقت طالبان گفتگوی بین‌ الافغانی برای تشکیل یک دولت فراگیر را نمی‌ پذیرد. طالبان کنترل خاک افغانستان را در دست دارد اما نمی‌ تواند بر گروه های تروریستی که در این کشور فعالیت دارند، غلبه کند.

گفتنی است پس از روی کار آمدن گروه طالبان در افغانستان در ۱۵ آگوست سال گذشته و توقف کمک‌ های خارجی، این کشور شاهد افزایش بیکاری و فقر بوده و ارزش پول ملی نیز به شدت کاهش یافته است.

از سوی دیگر، آمریکا نیز به بهانه های مختلف ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را به عنوان بخشی از تحریم‌ ها علیه طالبان بلوکه کرده است. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا خواستند تا دارایی بلوکه شده افغانستان را آزاد کند.

گفتنی است که افغانستان پس از ۲ دهه اشغال از سوی نیروهای خارجی به سرکردگی تروریست‌ های آمریکایی، اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا