۲ الگوی پیشنهادی در خصوص تغذیه دانشجویی داریم


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت:۲ الگوی پیشنهادی جدید در ارتباط با تغذیه دانشجویی و یک الگو برای خوابگاه‌ها مدنظر داریم، این احتمال وجود دارد که الگوی پیشنهادی دوم در خصوص تغذیه پذیرفته شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود گنجی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: مساله تامین خدمات رفاهی از جمله خوابگاه و تغذیه برای دانشجویان، یکی از مشکلات اصلی دانشگاه‌ها به حساب می‌آید.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه ۱۲۴ میلیون پرس غذا در ۶ ماهه دوم سال تحصیلی در میان دانشجویان توزیع می‌شود، گفت: میانگین قیمت تمام شده یک وعده غذایی  معادل ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت تمام‌شده وعده‌های غذایی در  برخی از دانشگاه‌ها ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از میانگین قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی باشد. 

وی درباره بودجه تخصیص داده شده به دانشگاه‌ها در حوزه تغذیه گفت:  ۱۷۳۶ میلیارد تومان به عنوان اعتبار تغذیه در بودجه دانشگاه‌ها درنظر گرفته شده است. همچنین ۵۳۴ میلیارد تومان به عنوان سهم دانشجو از محل پرداخت ژتون درنظر گرفته شده است.

دکتر مسعود گنجی با بیان اینکه هزینه غذای هر دانشجو در هر ماه ۱ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان است، گفت: کسری بودجه به ازای هر دانشجو در ماه معادل ۴۸۷ هزار تومان و کسری اعتبار در ارتباط با تغذیه دانشجویان نیز مجموعا  ۲۴۵۲ میلیارد تومان است.

وی گفت: ۴ طرح در ارتباط با تغذیه دانشجویی در تابستان مدنظر داشتیم اما از آنجایی که طرح‌های پیشنهادی پذیرفته نشد، با شیوه کنونی به دانشجویان تغذیه می‌دهیم. اگر مسئله تغذیه حل نشود، این احتمال وجود دارد که تمام هم و غم مدیریت دانشگاه‌ها صرف امور تغذیه شود.

رئیس صندوق رفاه گفت: ۲ الگوی جدید برای تغذیه دانشجویان و یک مورد برای خوابگاه‌های دانشجویی در نظر گرفته‌ایم. در این طرح‌ها، یک سال آموزشی شامل ۱۰ ماه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۷ وعده غذایی در هفته برای دانشجویان خوابگاهی در طرح پیشنهادی اول در نظر گرفته شده است، گفت: ۶ وعده برای ناهار و صبحانه و ۵ وعده برای شام در نظر گرفته‌ایم.  برای محاسبات اعتبار مورد نیاز جهت تامین منابع مالی غذای دانشجویان، مبلغ ۴۰ هزار تومان به عنوان میانگین قیمت تمام‌شده  غذای دانشجویی درنظر گرفته شده است.

دکتر گنجی درباره وضعیت دانشجویان دوره روزانه ساکن خوابگاه گفت: این دانشجویان ۵۰ درصد مبلغ غذا را به صورت یارانه و ۵۰ درصد دیگر را به صورت وام پرداخت می‌کنند.  همچنین دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) و غیرخوابگاهی مشمول دریافت فقط ۴ وعده ناهار  می‌شوند.

وی افزود: دانشجویان غیرخوابگاهی نیز می‌بایست ۵۰ درصد کل هزینه غذای دانشجویی را به صورت یارانه و ۵۰ درصد باقیمانده را به صورت وام پرداخت کنند. همچنین دانشجویان شبانه کل هزینه غذای دانشجویی را به صورت وام می‌پردازند.

دکتر مسعود گنجی درباره طرح دوم پیشنهادی صندوق رفاه دانشجویان گفت: در این طرح، یک هفته آموزشی ۴ روز و یک سال آموزشی ۱۰ ماه است.  سنوات دانشجویان برای برخورداری از خدمات تغذیه ۵ سال درنظر گرفته شده است. دانشجویان، بخشی از هزینه غذا به صورت نقدی و با دریافت وام می‌پردازند. بر اساس این طرح پیشنهادی، دانشجویان در سال نخست تحصیلی خود، باید ۲۰ درصد هر وعده غذایی را بپردازند، ۱۰ درصد به صورت نقدی  و ۱۰ درصد دیگر با دریافت وام پرداخت می‌کند. ۸۰ درصد باقیمانده نیز سهم دولت است.

دکتر گنجی افزود: سهم نقدی دانشجو در سال دوم با افزایش ۲.۵ درصدی نسبت به سال اول به ۱۲.۵ درصد می‌رسد. همچنین سهم دانشجو با پرداخت وام معادل ۱۵ درصد است. سهم دولت در سال دوم تحصیلی دانشجو ۷۲.۵ درصد است.

رئیس صندوق رفاه درباره وضعیت حق سهم دانشجو و دولت در سال سوم تحصیلی دانشجویان توضیح داد: سهم دانشجو با پرداخت نقدی و پرداخت وام به ترتیب ۱۵ و ۲۰ درصد است. همچنین سهم دولت نیز ۶۵ درنظر گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه دانشجویان در سال چهارم ۱۷.۵ درصد سهم خود را  به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، توضیح داد: دانشجویان  ۲۵ درصد دیگر از سهم خود را به صورت وام پرداخت می‌کنند و مابقی سهم دولت است.

دکتر گنجی درباره وضعیت پرداختی‌ها در سال پنجم دانشجو اظهار کرد: سهم نقدی دانشجویان  ۲۰ درصد است و ۳۰ درصد را با وام پرداخت می‌کنند. ۵۰ درصد باقیمانده نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

دکتر گنجی ادامه داد: احتمالا طرح دوم پیشنهادی یعنی “پرداخت سهم دانشجو با وام و به صورت نقدی”، پذیرفته می شود.

وی درباره طرح صندوق رفاه برای خوابگاه‌ها گفت: با توجه به رتبه‌بندی خوابگاه‌ها در نظر داریم، دانشجویان بخشی از هزینه را به صورت نقدی و بخشی را با دریافت وام بپردازند و بخشی نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

افزایش وام‌های “تحصیلی”

وی درباره وام “تحصیلی” پرداخت شده به دانشجویان گفت: ۴۰ هزار و ۷۱۹ دانشجو،  مبلغ ۸۹ میلیون تومان در نیم‌سال اول سال تحصیلی گذشته این وام را دریافت کردند. همچنین ۴۱ هزار و ۱۲۲ دانشجو،  ۹۱ تومان وام در نیم‌سال دوم سال تحصیلی گذشته به عنوان وام تحصیلی دریافت کردند.

دکتر گنجی با بیان اینکه ۶۴ هزار و ۴۱۲  دانشجو در نیم‌سال نخست سال تحصیلی جاری وام تحصیلی دریافت کردند، خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد درخواست‌های وام دانشجویی پاسخ داده شده و وام ها پرداخت شده است. ۱۰ درصد باقیمانده که مربوط به وام شهریه است، با تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود. 

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا