۳ استان پرخطر درپی ورود سامانه بارشی/بیشترین کاهش دما در شمال شرق کشور



رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از پیش‌بینی وقوع سیل در سه استان بوشهر، فارس و خوزستان در پی ورود سامانه بارشی به کشور و کاهش دمای ۴ تا ۱۲ درجه‌ای در مناطق مختلف خبر داد.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا افزود: دو سامانه بارشی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند که دارای بارش‌های خوبی نیز هستند و روز شنبه (۱۷ دی‌ماه) سازمان هواشناسی درباره این سامانه‌ها هشدار نارنجی صادر کرد.

بیشتر بخوانید:بارش شدید باران در ۶ استان/ دریای خزر و خلیج فارس مواج می‌شوند

وی در توصیف این دو سامانه اظهار کرد: بارش‌های این دو سامانه به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ بخشی به‌صورت برف و بخش دیگر به صورت باران خواهد بود. بخشی که به صورت باران پیش‌بینی می‌شود، احتمال آبگرفتگی معابر و مشکلاتی از این قبیل را ایجاد می‌کند که در استان‌هایی مانند بوشهر، جنوب خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، جنوب فارس و بخش‌هایی از کرمان اتفاق می‌افتد اما عمده بارش‌های این سامانه به‌صورت برف است که در استان‌هایی مانند چهارمحال بختیاری، فارس، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی  رخ می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا این سامانه بارشی روزهای دوشنبه تا سه‌شنبه (۱۹ و ۲۰ دی‌ماه) کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند علاوه بر مناطق پر خطر اشاره شده تقریبا استانی در کشور نیست که از این بارش‌ها به‌ویژه در روز سه‌شنبه بی‌نصیب بماند.

ضیاییان درباره کاهش دما در کشور تصریح کرد: از روز چهارشنبه (۲۱ دی‌ماه) تا روز جمعه (۲۳ دی‌ماه) در اغلب مناطق کشور کاهش دما انتظار می‌رود.

وی ادامه داد: اعداد این کاهش دما در مناطق مختلف متفاوت است اما از ۴ تا ۱۲ درجه شاهد کاهش دما در اغلب مناطق کشور هستیم. بیشترین کاهش دما در مناطق شمال شرق کشور انتظار می‌رود.

ضیاییان در پاسخ به سوال ایسنا که آیا این بارش‌ها منجر به وقوع سیل در مناطق ذکر شده می‌شود؟ توضیح داد: مخاطره این سامانه بارشی جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها در استان‌های جنوبی کشور است.

وی افزود: در بخش‌های جنوبی استان خوزستان احتمال آبگرفتگی معابر، در استان بوشهر احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب و سیلاب وجود دارد همچنین این مخاطرات در جنوب استان فارس نیز انتظار می‌رود. در سایر استان‌ها چون در ارتفاعات و مناطق دیگر آن‌ها بارش به صورت برف است، رواناب و سیل جاری نمی‌شود و مخاطرات مربوط به برف پیش‌بینی می‌شود.

وی به ارائه توصیه‌هایی به اهالی مناطقی که بارش برف در آن‌ها پیش‌بینی شده است، پرداخت و گفت: کوهنوردان از رفتن به کوهستان خودداری کنند و مردم مسافرت‌های غیرضروری را به علت لغزندگی جاده‌ها و برف‌گیر شدن گردنه‌ها انجام ندهند.

ضیاییان در پایان تاکید کرد: در برخی استان‌ها مانند چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس احتمال انسداد راه‌های روستایی نیز وجود دارد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا