نکات کلیدی SEO در راهاندازی سایت فروشگاهی
خیلی از افراد فکر میکنند بعد از ساخت سایت قرار است میلیونها کاربر از سایتشان خرید کند. اما این تازه شروع ماجرا است. چرا که هفته اول و دوم شاید هم ماههای ابتدایی فعالیتتان در سایت هیچ خریدار یا بازدیدکنندهای نخواهید داشت. از این بابت دلسرد نشوید!
شما یک بخش اصلی ماجرا یعنی سئو فروشگاه اینترنتی خودتان را فراموش کردید؛ بله سئو و بهینه سازی سایت کلید حل مشکل شما است. تا زمانی که سایت شما از نظر گوگل بهینه سازی نشده باشد، نباید انتظار ورود بازدیدکننده و مشتری به سایتتان را داشته باشید.
البته اگر قبل از راه اندازی سایت فروشگاهی یک پیج اینستاگرامی با فالور بالا داشته باشید، میتوانید مشتریان پیج اینستاگرام را به سایتتان هدایت کنید. منظور ما مشتری و بازدیدکننده طبیعی است که از گوگل به سایت شما هدایت میشود.
دوست دارید که بدون هیچ هزینهای سایتتان را بهینه سازی کنید و فروشتان را افزایش دهید؟ پس در زمان راه اندازی سایت فروشگاهی نکات SEO که در ادامه معرفی میکنیم را رعایت کنید.
سئو چیست به زبان ساده
سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. کلمه Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است؛ به مجموعه کارهایی که در داخل و خارج وب سایت انجام میدهید تا رتبه سایت شما در نتایج جستجو تغییر کند، سئو میگویند.
گوگل سخت گیری زیادی برای رتبه بندی سایتها دارد. مخصوصاً اگر سایت نوپایی داشته باشید و فقط چند روز از راه اندازی آن گذشته باشد. برای همین نباید انتظار داشته باشید لینک محصولات شما از همان ابتدا در صفحه نخست نتایج جستجو نمایش داده شود.
آموزش سئو سایت فروشگاهی
اگر در زمان ایجاد فروشگاه اینترنتی به مجموعه فاکتورهای گوگل اهمیت داده باشید، خزندههای گوگل خیلی زودتر به سراغ سایت شما میآیند تا صفحات را ایندکس (شناسایی) کند. چه فاکتورهایی؟ در ادامه فاکتورهای مهم گوگل برای ایندکس صفحات و رتبه دهی به آنها را مرور میکنیم.
1- قالب سایت بهینه انتخاب کنید
بهینه سازی کدنویسی سایت اولین قدمی است که باید در جهت بهبود سئو سایت فروشگاهی خودتان انجام دهید. اگر از قالبهای رایگان وردپرس استفاده میکنید، حتماً حواستان به این مورد باشد. خیلی از قالبهای سایت آماده رایگان و غیر رایگان به صورت اصولی کدنویسی نشدهاند.
مثلاً اگر در صفحه یک جدول ایجاد کردید، باید حتماً از کدهای مربوط به جدول استفاده کنید. اگر یک FAQ دارید با کد اسکریپت مشخص شده گوگل این FAQ را قرار دهید. همچنین، سعی کنید حجم کدنویسی سایت را کوتاهتر کنید و از کدهای اضافه استفاده نکنید.
مشکلات کدنویسی قالب مربوط به سئو تکنیکال سایت شما است. قالب سایت شما میتواند باعث کند شدن یا سریع شدن سرعت لود صفحه شود. به عبارتی کند بودن سرعت سایت شما میتواند به خاطر همین کدنویسیهای غلط باشد.
2- ابزارهای گوگل را به سایت متصل کنید
دومین قدمی که باید برای بررسی و آنالیز سایت فروشگاهی خودتان بردارید، اتصال سایت به ابزارهای رایگان گوگل است. از طریق ابزارهای رایگان گوگل میتوانید متوجه شوید که چه صفحات سایت شما از نظر گوگل ایراد دارد.
تعداد بک لینکهای سایت را ببینید و میزان جستجو و بازدید صفحات مختلف وب سایت را بررسی کنید. حتی میتوانید رنج سنی، کشور، شهر و دستگاهی که کاربر از طریق آن وارد سایت شما شده را از طریق این ابزارها بررسی کنید.
دو ابزار مهم برای اتصال سایت دارید که یکی از آنها گوگل آنالیتیکس و دومی گوگل سرچ کنسول است. البته با ابزارهای دیگری مثل gtmetrix هم میتوانید سرعت سایت خودتان را بسنجید.
3- تجربه کاربر و ظاهر سایت را بهینه کنید
سایتهای بزرگ با هزاران بازدیدکننده هم به صورت مداوم در حال بهبود تجربه کاربری و رابط کاربری سایت خودشان هستند. منظورمان همان ui و ux سایت است که باعث میشود کاربر از سایت شما خوشش بیاید و مدت زمان طولانی در سایت بماند.
باید ببینید که رنگ بندی سایت، چیدمان صفحات و… کاربرپسند هست؟ کاربران میتوانند به راحتی روی المانهای صفحه کلیک کنند و بخشهای مورد نظرشان را پیدا کنند؟ شما با ایجاد نظرسنجی و استخدام یک تیم حرفهای طراح سایت میتوانید سایتتان را از نظر کاربران هم بهینه سازی کنید.
4- ساختار صفحات را درست کنید
در زمان راه اندازی سایت و چیدمان صفحات داخلی سایت باید به دو نکته توجه کنید. صفحات محصول باید به گونهای چیده شود که کاربر بعد از ورود به سایت به راحتی محصول مورد نظرش را پیدا کند. موتورهای جستجو هم باید به خوبی ارتباط بین صفحات داخلی شما را پیدا کنند.
برای اینکه بتوانید دسته بندی درستی برای فروشگاه ایجاد کنید، شبیه به فروشگاه اینترنتی معروف ایرانی یعنی دیجی کالا عمل کنید. اول یک دسته بندی کلی برای فروشگاه داشته باشید. بعد محصولات را از نظر ساختار از هم تفکیک کنید. در آخر یک دسته بندی جزئیتر برای محصولات در نظر بگیرید.
مثلاً کاربر ابتدا منوی فروشگاه را انتخاب میکند. سپس گزینه وسایل بهداشتی < دستمال < دستمال کاغذی را انتخاب میکند. در صفحه نهایی فقط برند دستمالهای کاغذی موجود فروشگاه شما نمایش داده میشود.
5- لینک سازی صفحات را فراموش نکنید
شما با استفاده از لینک سازی داخلی میتوانید قدرت صفحات را بیشتر کنید. سعی کنید در بخش انتهای صفحه محصول، محصولات مشابه را قرار دهید. در صفحات وبلاگ به صفحه برند محصولات لینک دهید.
سعی کنید صفحات لندینگ مناسبی در سایت درست کنید و لینک محصولات مرتبط را در آن قرار دهید. مثلاً یک صفحه لندینگ برای بلک فرایدی درست کنید و لینک کالاهای تخفیف دار را بگذارید. یک صفحه برای فروش عید نوروز داشته باشید و… .
6- کلمات کلیدی فروشگاه را مشخص کنید
باید یک جستجوی وسیع انجام دهید تا ببینید چه کلمات کلیدی برای سایت شما نیاز به سئو دارند. برای این کار میتوانید سایت رقبا را بررسی کنید. با توجه به محصولات فروشگاه اینترنتی و حوزه کاری خودتان یک سری کلمات کلیدی مهم انتخاب کنید.
بعد از آن باید هدف گذاری کنید که کدام کلمه کلیدی سایت شما اولویت بیشتری دارد و بر اساس اولویت بندی روی سئو آن کلمات کار کنید. مثلاً اولین کلمه کلیدی که باید سایت شما در نتایج جستجو رتبه داشته باشد، نام خود وب سایت و حوزه کاری شما است.
در کنار این کلمات کلیدی هم باید روی سئو تکتک محصولات و دسته بندی محصولات کار کنید. میتوانید از کلمات کلیدی مشابه هم استفاده کنید.
7- برای هر صفحه توضیحات بنویسید
به هیچ عنوان صفحات خالی، تکراری و بی مصرف در سایت نداشته باشید. قرار نیست صفحه محصول شما فقط شامل یک عکس و یک خط توضیح کوتاه باشد. کاربری که وارد سایت میشود انتظار دارد تا چندین عکس، ویدئو، ویژگیهای محصول، قیمت و حتی مزایا و معایب محصول را ببیند.
اگر بتوانید یک توضیح در حد ۴ ۵ پاراگراف از هر محصول بنویسید، نظر خزندههای گوگل را جلب میکنید. مخصوصاً اگر کلمات کلیدی مرتبط با محصول را در متن توضیحات نوشته باشید. حتی نظرات مخاطبان شما در صفحه محصول هم میتواند یک امتیاز بسیار مثبت از نظر گوگل به شمار رود.
این به این معناست که مشتریان شما نظر خودشان را در سایت منتشر کردند. کاربران جدید میتوانند با استفاده از توضیحات صفحه و نظر مخاطبان خریدشان را نهایی کنند.
8- وبلاگ نویسی را فراموش نکنید
نکاتی که پیش از این گفتیم مربوط به مراحل ابتدایی راه اندازی وب سایت بودند. اما محتواهایی که در بخش وبلاگ منتشر میکنید نه تنها در ابتدای فعالیت بلکه به صورت مستمر روی سئو و بازدید صفحات وب سایت شما تأثیرگذار است.
هر محتوای مفیدی که در وبلاگ منتشر میکنید، مخاطبان سایت خودتان را افزایش میدهید. محتواهای وبلاگ شما میتوانند بدون بکلینکسازی هم رتبه خوبی در نتایج جستجو بگیرند. فقط باید از کلمات کلیدی مرتبط با مقاله استفاده کنید و محتوای کاربرپسندانه بنویسید.
میتوانید با نوشتن مقالههای محصول محور، محصولات برندهای مختلف فروشگاهتان را تبلیغ کنید و از این طریق مخاطبان وبلاگ را به سمت فروشگاه اینترنتی خودتان هدایت کنید. مثلاً یک مقاله در مورد شامپوهای مناسب موهای خشک بنویسید و چند مدل از شامپوهای موی خشک را معرفی کنید.
سپس لینک خرید هر شامپو را در مقاله قرار دهید. کاربری که بعد از خواندن مقاله شما قصد خرید شامپو را داشته باشد روی لینک کلیک میکند و به سرعت خریدش را انجام میدهد. پس قدرت وبلاگ را دست کم نگیرید.
9- به اندازه لینک سازی خارجی کنید
زمانی که سایت خودتان را از نظر تکنیکال بررسی کردید و تا حد ممکن سایت را بهینه سازی کردید، نوبت به لینک سازی خارجی میرسد. با انتشار پست مهمان، لینک سازی در سایتهای دیگر، لینک سازی در شبکههای اجتماعی و… روی سئو کلمات کلیدی وب سایت کار کنید.
البته حواستان باشد که لینک سایت خودتان را در سایتهای بی کیفیت و اسپم قرار ندهید. از طرف دیگر سعی نکنید با لینک سازی بیش از حد گوگل را نسبت به سایت خودتان حساس کنید. لینک سازی وب سایت شما باید به صورت طبیعی انجام شود.
سخن آخر
سئو سایت فروشگاهی یک پروسه زمان بر و طبیعی است. گاهی وقتها سایت شما برای کسب رتبه نیاز به زمان بیشتری دارد. گاهی هم اشتباهات کدنویسی یا نکات تکنیکال سایت باعث میشود که در کلمات کلیدی مختلف رتبه نداشته باشید.
برای اینکه بتوانید جایگاه خوبی در نتایج جستجو داشته باشید، باید با استفاده از ابزارهای رایگان گوگل و دیگر ابزارها خطاهای سایت خودتان را پیدا کنید. ظاهر سایت و لینک سازی داخلی سایتتان را بهینه کنید. در آخر هم کمی صبور باشید و منتظر نتیجه نهایی کار بمانید.