نکات مهم در انتخاب پروژه های سرمایه گذاری کرادفاندینگ
انتخاب پروژه های سرمایه گذاری با پول کم در مسیر کرادفاندینگ کار چندان سخت و پیچیده ای نیست و نیاز به داشتن تجربه و تخصصی بالایی برای آن وجود ندارد. با این حال توجه به چند فاکتور می تواند این مسیر را ساده تر و پرسودتر کند.
ما در این مقاله به دنبال این هستیم بدانیم که چه فاکتورهایی می تواند در انتخاب پروژه های سرمایه گذاری کمک کننده باشد. توجه داشته باشید که در پلتفرم هایی مانند دونگی تمامی طرح های ارائه شده اعتبار سنجی شده و اعتبار لازم جهت سرمایه گذاری را دارند، آن چیزی که در انتخاب میان آن ها اهمیت دارد این است که به فاکتورهایی مانند سودآوری، مدت زمان سرمایه گذاری و … باید توجه داشت.
حال در ادامه این فاکتورها را مورد بررسی قرار می دهیم و می دانیم که بهترین مسیر برای انتخاب پروژه های سرمایه گذاری چیست. با ما در این مسیر همراه بمانید.
طرح توجیهی را جدی بگیرید
طرح های اقتصادی و توجیهی مهم ترین ابزار برای کشف بهترین مسیر برای انتخاب پروژه های سرمایه گذاری است. هر شرکت یا کسب و کار برای جذب سرمایه باید نشان دهد که این سرمایه را برای چه اهداف اقتصادی و تجاری نیاز دارد.
بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. هر چیزی در دنیای اقتصاد باید بر اساس اهداف مشخصی صورت بگیرد، این اهداف تعیین کننده ابزار و نیاز هستند. حتی خود شما به عنوان سرمایه گذار نیز باید بدانید چه هدفی را دنبال می کنید و برای رسیدن به این هدف باید از چه ابزارهایی استفاده کنید و وارد چه مسیرهایی شوید.
طرح های اقتصادی و توجیهی چند مفهوم بسیار مهم را منتقل می کند. اول این که نشان می دهد شرکت یا کسب و کار چه هدفی را دنبال می کند، به طور مثال هدف یک شرکت افزایش مشتری ها از طریق ایجاد شعبه فروش جدید و هدف کسب و کار دیگر افزایش صادرات است. در هر صورت هدف شرکت در طرح اقتصادی اولین و مهم ترین فاکتور را به خود اختصاص می دهد.
مفهوم دیگر این است که برای تحقق این هدف چه ابزارهایی پیش بینی شده است، به طور مثال برای افزایش صادرات نیاز به چه ابزارهایی است، آیا شرکت با تامین یک خط تولید جدید می تواند صادرات را افزایش دهد، یا نیاز به استفاده از مسیر جدید (هوایی یا دریایی) برای صادرات است.
نکته دیگر این است که بر اساس هدف و ابزارهای تعیین شده، مشخص می شود که چه میزان سرمایه برای تحقق آن لازم است. بنابراین شرکت مکلف است بر اساس اهداف خود نیاز مالی را تعیین کند و این حق را ندارد که نیاز مالی بیش از اهداف و ابزارهای تعیین شده ارائه دهد.
مسئله مهم که در طرح توجیهی ارائه می شود پیش بینی سود حاصل از تحقق هدف است. یعنی شرکت یا کسب و کار باید پیش بینی دقیق خود از میزان سودآوری ناشی از تحقق اهداف تعیین شده را ارائه دهد. بدین ترتیب سرمایه گذار خواهد فهمید که اگر در این موقعیت وارد شود در صورت تحقق اهداف چه میزان سودآوری در چه دوره ای خواهد داشت.
شاخص های انتخاب میان طرح های توجیهی
حال سوالی که وجود دارد این است که چگونه می توان برای انتخاب پروژه های سرمایه گذاری میان این طرح های توجیهی تفاوت در نظر گرفت؟
اولین شاخصی که شما باید به آن توجه داشته باشید رابطه منطقی میان هدف و ابزار انتخاب شده است. در واقع شما باید ببینید که تا چه اندازه امکان تحقق اهداف بر اساس ابزار پیشنهاد شده وجود دارد. آیا یک شرکت با خرید هواپیمای جدید می تواند صادرات خود را افزایش دهد؟ یا یک کسب و کار می تواند با دو برابر کردن حجم فروش خود بازار بیشتری را در اختیار بگیرد؟
شاخص مهم دیگر این است که آیا مجموع اهداف و ابزار تعیین شده با حجم نیاز مالی ارائه شده متناسب است؟ البته در این خصوص باید به این نکته توجه داشته باشید که تشخیص این مسئله چندان کار ساده ای نیست. چرا که ممکن است شرکت یا کسب و کار منابع مالی دیگری نیز در اختیار داشته باشد و حجم کمتری را در مسیر کرادفاندینگ ارائه دهد.
نکته دیگر این است که آیا دوره تعیین شده تناسب با سایر فاکتورها دارد؟ آیا سود ارائه شده نیز می تواند در این دوره تامین شود یا خیر؟ همه این موارد در کنار یک دیگر می تواند نقطه تمایز های مهمی میان طرح های توجیهی مختلف ایجاد کند.
رابطه میان سود، دوره سرمایه گذاری و استراتژی شخصی
به جز بررسی طرح های توجیهی و انتخاب بهترین آن ها لازم است فاکتورهای دیگری را برای انتخاب پروژه های سرمایه گذاری در نظر داشته باشید. از جمله مهمترین این فاکتور بررسی استراتژی شخصی خودتان و ایجاد تناسب میان آن با سود و دوره سرمایه گذاری است.
در واقع در پلتفرم هایی مانند دونگی طرح های اقتصادی و توجیهی با درصد سودهای مختلف و در دوره های سرمایه گذاری متفاوتی ارائه می شوند. این شما هستید که تعیین می کنید کدام طرح می تواند نقش بهتری در استراتژی و سبد سرمایه گذاری شما داشته باشد.
اعتبار سنجی دونگی، قابل مشاهده برای همه
یکی از مهمترین فاکتورهایی که در پلتفرم های کرادفاندینگ مانند دونگی وجود دارد، نتیجه اعتبار سنجی مالی است. اعتبار سنجی مالی نشان می دهد که وضعیت مالی شرکت یا کسب و کار در چه سطحی قرار دارد.
اگر بخواهیم کمی بیشتر در این خصوص توضیح دهیم می توانیم اینگونه عنوان کنیم که در گزارش اعتبار سنجی مالی طرح های سرمایه گذاری، تمام وضعیت مالی شرکت از جمله دارایی ها و بدهی های شرکت و همچنین ارزیابی های مربوط به طرح و اهداف ارائه شده مورد بررسی قرار می گیرد.
بنابراین شما به عنوان سرمایه گذار بر اساس تحلیل ها و نتایج اقتصادی ذکر شده در این اعتبار سنجی می توانید نسبت به انتخاب و سرمایه گذاری در طرح های مختلف اقدام کنید.
نوع ضمانت اهمیت دارد
یکی از مهم ترین فاکتورهایی که غالب سرمایه گذاران در دنیای تامین مالی جمعی یا همان کرادفاندینگ به آن بی توجه هستند، نوع ضمانت اصل سرمایه است. در واقع کمتر سرمایه گذاری این مسئله را در نظر می گیرد که عدم پرداخت اصل سرمایه توسط شرکت یک احتمال محسوب می شود و برای کاهش این احتمال لازم است ضمانت قوی برای آن در نظر گرفته شود.
در کلام ساده تر با وجود این که تمامی طرح ها به خصوص در پلتفرم دونگی دارای ضمانت بازگشت سرمایه است، اما نکته ای که باید بدانید این است که همه ضمانت ها از یک قدرت برخوردار نیستند و می توانند با یک دیگر در جنبه های مختلفی از جمله سرعت در نقدشوندگی و پرداخت بدهی سرمایه گذاران متفاوت باشد.
در پلتفرم دونگی از 5 نوع ضمانت استفاده شده است که به ترتیب از پر قدرت ترین ضمانت عبارتند از:
· ضمانت نامه تعهد پرداخت
· ضمانت نامه حسن انجام تعهدات
· ضمانت ملکی
· ضمانت شخص ثالث
· ضمانت چک و سفته توسط سرمایه پذیر
انتخاب یک پلتفرم مطمئن
برای اجرایی شدن کرادفاندینگ لازم است تعداد بالایی از سرمایه گذاران با سرمایه های مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند. برای تجمیع این سرمایه مسلما نمی توان از شیوه های سنتی در اقتصاد استفاده کرد و یا یک شرکت به صورت مستقیم تک تک این سرمایه گذاران را جذب کند. اینجاست که استفاده از یک پلتفرم جامع برای تجمیع این سرمایه گذاران و سرمایه های مربوط به آن ها لازم است.
از این روست که دونگی به عنوان یک پلتفرم مطمئن و تایید شده خود را معرفی می کند. شما در دونگی می توانید انواع طرح های مختلف با سودآوری های گوناگون از طرح های سرمایه گذاری با سود 50 درصد و بالاتر در دوره های 2 تا 12 ماهه و با ضمانت های مشخص مورد بررسی قرار دهید.
نکته ای که وجود دارد این است که دونگی سعی کرده تمامی فاکتورهای مورد نیاز برای تشخیص یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری را به شکل رایگان در اختیار شما قرار دهد. شما می توانید طرح توجیهی را مطالعه کنید، اعتبارسنجی های صورت گرفته را بررسی کنید و بر اساس ضمانت های ارائه شده تصمیم گیری کنید.
همه این موارد در کنار امکان استفاده از خدمات مشاوره ای این کمک را به سرمایه گذار می کند که بتواند در کمترین زمان ممکن با هر سرمایه ای که در اختیار دارد بتواند بهترین انتخاب ها را داشته باشد. بنابراین بدون نگرانی و با کمترین ریسک های ممکن می تواند یک سرمایه گذاری امن و سودآور در کرادفاندینگ را تجربه کنید.
سوالات متداول
مهم ترین ابزار برای انتخاب یک موقعیت سرمایه گذاری در کرادفاندینگ چیست؟
به طور کلی می توان بررسی طرح اقتصادی ارائه شده توسط شرکت را به عنوان یکی از مهم ترین ابزارها برای انتخاب یک موقعیت سرمایه گذاری کرادفاندینگ دانست.
اصلی ترین ویژگی طرح های ارائه شده در سرمایه گذاری کرادفاندینگ چیست؟
در حوزه کرادفاندینگ معمولا شرکت ها و کسب و کارهای متوسط و کوچک وارد می شوند. از این رو می توان به این نتیجه رسید که این موقعیت ها نسبت به سایر بازارهای مالی و سرمایه ای شرایط ایزوله تری دارد. ویژگی مهم دیگری که در خصوص این نوع سرمایه گذاری وجود دارد این است که ریسک کاهش میزان سرمایه در آن وجود ندارد. بنابراین سرمایه گذار بدون خطر از دست رفتن سرمایه می تواند نسبت به سرمایه گذاری اقدام کند.
نقش پلتفرم مطمئن در کرادفاندینگ چیست؟
اساسا کرادفاندینگ نیازمند یک پلتفرم و مجموعه ای است که امکان تجمیع سرمایه های خرد و کلان در کنار یک دیگر را داشته باشند. این پلتفرم باید مطمئن و معتبر باشد، در ایران دونگی توانسته بهترین گزینه برای معاملات و سرمایه گذاری های مربوط به کرادفاندینگ باشد.