مدارس سنگی و فرسوده در شأن شهرها و روستاهای ایران نیست
ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، مدارس سنگی و فرسوده را در شأن شهرها و روستاهای ندانست و گفت: حذف مدارس کانکسی، مدارس سنگی و مدارس تخریبی، مدارس با تراکم بالای ۳۵ نفر و تکمیل مدارس نیمهتمام خیرساز و مدارس مربوط به طرح مولدسازی در اولویت دولت قرار دارند.
حمیدرضا خان محمدی در آئین افتتاح نخستین مدرسه الگویی کشور که در روستای طاهرآباد شهرستان مرزی کلات به بهرهبرداری رسید، مسیر توسعه هر کشور را از مدرسه دانست و افزود: اگر بخواهیم منطقهای را آباد داشته باشیم ابتدا باید مدارس آن آباد باشد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس دستور رئیسجمهور محترم توجه به مدارس فرسوده در اولویت دولت چهاردهم قرار گرفته است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم تمامی پروژهها را طی مدت یک سال به اتمام برسانیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ویژگی نهضت مدرسهسازی را مردمی بودن آن دانست و افزود: مهمترین و راهبردیترین موضوع نیز همین است که مردم در کنار دولت هستند.
وی با بیان اینکه رئیسجمهور در این حوزه توجه خاصی دارند، بیان کرد: همه بخشها و صنایع باید دین خود را برای تأمین تجهیزات مورد نیاز مدارس ادا کنند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه اولین مدرسه این نهضت با این الگو از استان امام رضا(ع) آغاز و به بهرهبرداری رسید، تصریح کرد: نام شهر کلات با این پروژه ماندگار شد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تقدیر از مشارکت اهالی این روستا در ساخت این مدرسه سه کلاسه بیان کرد: حتی معلمین از روستاهای دیگر نیز به ندای رئیسجمهور لبیک گفتند.
وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ پروژه همانند این پروژه در کشور در حال پیگیری است، گفت: موضوع کفیت در مدارس مورد توجه جدی قرار دارد و در این مدرسه هم لحاظ شده است.
خان محمدی افزود: وقتی مردم پای کار بیایند بزرگترین موانع را میتوان رفع کرد؛ برای اینکه این پروژه به موقع به بهرهبرداری برسد بتنریزی آن شبانه اجرا شد.
ساخت جامعه در گرو ساخت مدرسه
غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: شهید ابراهیم هادی معتقد بود اگر خود را نسازیم جامعه ساخته نمیشود و من میگویم اگر مدرسه ساخته نشود، جامعه ساخته نمیشود.
استاندار خراسان رضوی افزود: اگر رئیسجمهور به موضوع عدالت آموزشی توجه ویژه داشتهاند به این دلیل است که آن را اولویت همه نشان دهند.
وی گفت: کشورهایی که توسعه یافتهاند برای این بوده که در آنها به ساخت مدارس توجه ویژه شده است، در بخش آموزش و پرورش دو موضوع فضا و تربیت آموزشی باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
مظفری با اشاره به اینکه مجمع خیرین مدرسهساز عزم بزرگ و ظرفیتی است که در کنار دولت شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز یک زوج جوان بر پایه یک باور این مدرسه را احداث کردند.
برای عبور از مشکلات احتیاج به روحیه جهادی داریم
حجتالاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه مراسم گفت: برای اینکه بتوانیم در کشور از مشکلات عبور کنیم احتیاج به روحیه جهادی داریم.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات هیچ راه دیگری به جز روحیه جهادی نیست، افزود: برای اینکه در بالا نگه داشتن پرچم کشور مؤثر باشیم همه باید با همافزایی در هر موقعیتی که قرار داریم این فرصت را مغتنم بشماریم.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه شهدایی مثل شهید ابراهیم هادی پشتوانه این نظام هستند، بیان کرد: اگر توفیق یافتیم و قدمی برای این کارها برداشتیم ابتدا برای خودمان بعد برای دیگران است.
وی با تأکید بر اینکه باید از چنین فرصتهایی به خوبی استفاده کرد، به تقدیر از خیرین مدرسهساز پرداخت و گفت: امیدوارم این مدرسه شاهد دانش آموزان بزرگی باشد که سکانداری بخشهای مهم کشور را برعهده میگیرند.
خراسان رضوی پیشگام در نهضت مدرسهسازی
غلامعلی رافتی رئیس مجمع خیرین مدرسهساز خراسان رضوی در ادامه گفت: دبستان شهید ابراهیم هادی به همت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی و با مشارکت سعید رادبوی و فاطمه زمان پور زوج خیر با حقوق کارگری و کار جهادی اهالی روستای طاهرآباد به صورت مردمی با شکل خاصی در کمتر از دو ماه به بهرهبرداری رسید.
وی با بیان اینکه امیدوارم دانش آموزان در این مدرسه به خوبی تحصیل کنند و خدمتگزاران خوبی برای این نظام مقدس باشند، ادامه داد: سال ۱۴۰۲ در هر هفته سه مدرسه با ۱۲ کلاس درس خیرساز افتتاح شده که در ۶ ماه نخست امسال به ۵ مدرسه با ۲۰ کلاس در هر هفته ارتقا یافته است.
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز خراسان رضوی با اشاره به اینکه این استان در نهضت مدرسهسازی پیشگام بوده است، اظهار کرد: اولویت مجمع خیرین مدرسهساز مناطق محروم است.
وی گفت: در بخش نیازهای ویژه نیز خراسان رضوی رتبه برتر را در ایجاد فضاهای آموزشی دارد. امیدواریم بتوانیم در این نهضت مدرسهسازی قدمهای بهتری با مشارکت مردم و گروههای جهادی برداریم.
نخستین مدرسه الگویی کشور در قالب طرح ملی محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی کشور با ۱۵۰ مترمربع زیربنا و ۵۰۰ متر محوطه با اعتبار ۲۵ تا ۳۰ میلیارد ریال به صورت همکاری چندجانبهای دولت، خیرین، گروههای جهاد، نهادهای اجرایی و مردم به بهرهبرداری رسید.
انتهای پیام