کیفیت و عدالت در اولویت معاونت آموزشی وزارت بهداشت
معاون آموزشی وزارت بهداشت کیفیت و عدالت را از اولویتهای معاونت آموزشی خواند و بر ضرورت همراهی و همدلی اعضای هیات علمی دانشگاه ها تاکید کرد.
به گزارش ایسنا،دکتر سیدجلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در مراسم تودیع و معارفه رؤسای جدید و پیشین دانشگاه علوم پزشکی قزوین، همراهی و همدلی اعضای دانشگاه را زمینهساز رشد در حوزه سلامت استان دانست و اظهار داشت: رئیسجمهور و وزیر بهداشت در این دوره بر عدالت، شفافیت و تعامل تأکید ویژه دارند که این رویکردها فرصتهای مناسبی برای بهبود شرایط ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در دانشگاهها تصریح کرد: حال دانشگاههای ما خوب نیست و این مسئله مختص دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیست. مسائل اقتصادی، بدهیهای دانشگاه، عدم پرداختها و مشکلات مرتبط با گردش کارهای آموزشی و درمانی ازجمله چالشهای اصلی هستند که امیدواریم با تعاملات وزیر بهداشت و سیاستهای جدید معاونت آموزشی این مشکلات برطرف شود.
کیفیت و عدالت، اولویتهای معاونت آموزشی
دکتر حسینی بر لزوم توجه به کیفیت در حوزه آموزش تأکید کرد و گفت: کیفیت در رأس برنامههای ما قرار دارد و عدالت آموزشی سیاست دیگر معاونت آموزشی است تا بتوانیم به شکل یکسان عمل کنیم و مشکلات دانشجویان و اساتید را برطرف سازیم.
وی همچنین از اقدامات مجلس در تخصیص ۸۰ هزار میلیارد تومان برای رفع بدهیهای دانشگاهها خبر داد و افزود: اگرچه این اعتبار بهصورت اوراق خواهد بود و تسویه آن زمانبر است، اما گامی مهم برای کاهش نگرانیها محسوب میشود.
افزایش حقوق رزیدنتها و پرداخت کارانه
معاون آموزشی وزارت بهداشت به افزایش حقوق رزیدنتها و سیاستهای جدید پرداختی اشاره کرد و گفت: در برخی رشتهها، دستمزد دستیاران به سطح هیئت علمی رسیده است. همچنین تلاش کردهایم حقوق کارورزان افزایش یابد و پرداخت ۶۰ درصد کارانه برای نیروهای ضریب کا در ماه اول انجام شود.
استاد و دانشجو؛ محور اصلی دانشگاه
دکتر حسینی استاد و دانشجو را صاحبان اصلی دانشگاه خواند و گفت: اساتید باید با انگیزه و روحیه خوب در خدمت دانشجویان باشند و این انگیزه از طریق مشارکت آنها در تصمیمگیریها تقویت میشود.
وی بر ضرورت حمایت از دانشجویان تأکید کرد و افزود: باید شرایطی فراهم شود که دانشجویان احساس کنند اساتید آنها همچون اعضای خانوادهشان در مسیر آموزش و پرورش تلاش میکنند.
چالشهای افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی
وی به افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت دانشجویان پزشکی از سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد دانشجویان از ۵۰ نفر به ۲۶۰ نفر فشار زیادی بر زیرساختها، اساتید و دانشجویان وارد کرده است. آموزش پزشکی به امکاناتی مانند تخت آموزشی و تجهیزات نیاز دارد که بدون تأمین این زیرساختها، کیفیت آموزش کاهش مییابد.
ضرورت تأمین زیرساختهای آموزشی
معاون آموزشی وزارت بهداشت تأمین زیرساختهای آموزشی را حیاتی دانست و افزود: برای هر دانشجو به حدود ۱۸ متر فضای آموزشی و تجهیزات مرتبط نیاز داریم. برآوردها نشان میدهد که برای توسعه زیرساختها به بودجهای بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان نیاز است.
برنامههای جدید برای کاهش مهاجرت و ایجاد انگیزه
وی با اشاره به طراحی پلتفرمی برای ارتباط مستقیم با ۲۲ هزار عضو هیئت علمی کشور، از استفاده از این ظرفیتها برای کاهش روند مهاجرت اساتید و دانشجویان خبر داد و گفت: همدلی و انگیزه در میان اساتید و دانشجویان موجب افزایش کیفیت و کاهش مهاجرت خواهد شد.
نگاهی به مسائل سلامت در سطح کلان
حسینی به محدودیتهای وزارت بهداشت در کنترل برخی مسائل مانند تصادفات و آلودگیها اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با مشارکت شورای عالی سلامت و امنیت غذا، شرایط بهبود یابد.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی تأکید کرد: ما مسئولیت ۲۰ تا ۲۵ درصد امور سلامت را بر عهده داریم، اما با همکاری سایر نهادها میتوانیم تأثیرات مثبت بیشتری در جامعه ایجاد کنیم.
انتهای پیام