اینترنت گران‌قیمت، اما ناکارآمد!

در حالی که صحبت‌هایی درباره افزایش مجدد تعرفه‌های اینترنت به گوش می‌رسد، لازم به یادآوری است که اپراتورها در دو سال گذشته متعهد به بهبود سرعت و کیفیت خدمات خود شده بودند؛ آن هم پس از افزایش ۳۴ درصدی تعرفه‌ها. حال این پرسش میان کاربران مطرح است که آیا با این تغییرات جدید، بهبود واقعی در تجربه کاربری آن‌ها از نظر سرعت و کیفیت اینترنت به وجود خواهد آمد یا خیر؟

، حالا پس از دو سال از افزایش ۳۴ درصدی تعرفه‌های اینترنت، دوباره شاهد زمزمه‌هایی درباره افزایش جدید این تعرفه‌ها هستیم. اپراتورها در زمان افزایش قبلی اظهار داشتند که در طول یک دهه گذشته به طور جدی برای توسعه شبکه به ویژه در نسل‌های چهارم و پنجم تلاش کرده‌اند، اما با گذشت زمان و با افزایش تقاضا و استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی، ظرفیت‌ها پر شده و نیاز به توسعه و سرمایه‌گذاری احساس شده است.

آن‌ها تأکید کردند که اگر نرخ تورم و قیمت دلار در سال‌های گذشته به طور محسوسی افزایش نمی‌یافت، می‌توانستند رکود چند سال گذشته را حفظ کنند؛ اما در نهایت، با در نظر گرفتن تمامی جوانب، اپراتورها با قبول شرایط و تعهداتی نظیر افزایش سرعت اینترنت، تعرفه‌های خود را به میزان ۳۴ درصد افزوده‌اند.

با توجه به این‌که نیازها در حال افزایش و هزینه‌ها نیز به شدت بالا رفته‌اند، طبیعی است که اگر درآمدها ثابت یا حتی به طور منفی تغییر کنند، توسعه در این حوزه با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود. در حالی که ارتباطات باید در مسیر تخصصی خود قرار گیرد و کیفیت خدماتی که هر روز در حال کاهش است، تغییر یابد. بنابراین با شروع سال جدید، بحث‌هایی درباره افزایش دوباره تعرفه‌ها مطرح شده است؛ هرچند سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در این خصوص تأکید کرد که اصلاح تعرفه‌ها به گونه‌ای خواهد بود که زندگی مردم به طور مستقیم تحت تأثیر قرار نگیرد.

با این حال، روز گذشته نامه‌ای از سوی اپراتورها برای رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در فضای مجازی ارسال شد، که در آن به افزایش حداقل ۷۵ درصدی تعرفه‌های اینترنت در این هفته اشاره شده بود. آن‌ها در این نامه تأکید کردند که افزایش ۳۴ درصدی در دو سال گذشته با نرخ چند صد درصدی تورم در سال‌های اخیر متناسب نبوده و مانع از سرمایه‌گذاری‌های لازم برای توسعه ظرفیت شبکه به منظور پاسخگویی به افزایش ترافیک شده است. همچنین کاهش کیفیت خدمات و سرعت اینترنت که توسط این سازمان بررسی می‌شود، تأییدی بر این مسئله است.

با توجه به این‌که موضوع به تازگی مطرح شده و سه اپراتور تلفن همراه در نامه‌ای به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده‌اند که حداکثر تا این هفته بسته‌های جدید خدمات داده همراه و تعرفه‌های جدید را معرفی خواهند کرد، این موضوع با انتقاداتی از سوی برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است. به عنوان مثال، رئیس فراکسیون تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که تا پیش از توسعه متوازن اینترنت پهن‌باند ثابت مبتنی بر فیبر نوری و اینترنت همراه، حقوق مصرف‌کنندگان و مشترکان باید محترم شمرده شود. همچنین دولت موظف است به سرعت تعهدات خود در حوزه اینترنت ثابت را برای مردم فراهم کند.

علاوه بر این، عضو هیات رئیسه مجلس بر این باور است که افزایش تعرفه اینترنت توجیه‌پذیر نیست و مسلماً مجلس در این خصوص موضوع افزایش تعرفه اینترنت را دنبال خواهد کرد. این مقام مسئول تصریح می‌کند که اینترنت ارزان نیست؛ اگر درآمد مردم بر مبنای نرخ دلار باشد و درآمدی همسان با سایر کشورها داشته باشند، آن‌گاه این افزایش قیمت‌ها قابل توجیه خواهد بود؛ از این رو نباید تمامی هزینه‌ها از جیب مردم تأمین شود.

مورد مهمی که باید به آن توجه شود این است که افزایش ۳۴ درصدی تعرفه‌های اینترنت مشروط به بهبود کیفیت خدمات از جانب اپراتورها اعمال گردید و تا به امروز گزارشی مبنی بر بررسی کیفیت و نتایج آن منتشر نشده است. حال این سوال باقی می‌ماند که آیا با افزایش ۷۵ درصدی هزینه اینترنت، کیفیت و سرعت واقعاً بهبود خواهد یافت؟ یا این‌که فقط کاربران متحمل هزینه‌های اضافی خواهند شد و عایدی برایشان نخواهد داشت؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا