خدمات اختصاصی در آسمان/ نوید کاهش هزینه بلیت پرواز

بر اساس وعدههای سازمان هواپیمایی کشوری، قرار است قیمت بلیت پروازها بنا بر معیارهایی همچون خدمات کترینگ، اضافه بار و صندلی و موارد مشابه تعیین شود. این بدان معناست که قیمت بلیت هواپیما در راستای کاهش هزینهها تجدیدنظر خواهد شد.
سازمان هواپیمایی کشوری به تازگی اعلام کرده است که خبرهای امیدوارکنندهای برای مسافران هواپیما در اولین فرصت در دسترس خواهد بود و نرخ بلیتهای هواپیما قرار است مورد بازنگری قرار گیرد.
در واقع، گفته میشود که این بهبود نرخ بلیت هواپیما در جهت پایین آوردن هزینهها انجام خواهد شد و مسافران نیز این فرصت را خواهند داشت که هزینههای خود را منطبق بر خدمات دریافتی کنترل کنند.
به عبارت دیگر، برنامهریزی به گونهای خواهد بود که مسافران در پرواز بتوانند در خدمات مورد نظر خود، از جمله پذیرایی، اضافه بار و غیره، تصمیمگیری کنند. به این ترتیب، اگر کسی بار داشته باشد یا تمایل به استفاده از خدمات کترینگ داخل هواپیما داشته باشد، فقط هزینه آن را میپردازد و در مقابل، مسافرانی که تمایلی به دریافت خدمات ندارند، بلیت خود را بدون خدمات اضافی و با قیمت کمتری دریافت خواهند کرد.
اما در حال حاضر، فرایند خرید بلیت به چه شکلی است و آیا برای مسافران فراهم است که خدمات را به صورت جداگانه تهیه کنند؟
بر اساس اطلاعات موجود در سایتهای فروش بلیت هواپیما، هزینه خدماتی نظیر وعده غذایی و مقدار بار در قیمت نهایی بلیت لحاظ شده و مسافران میتوانند برای خرید آنها اقدام کنند، ولی گزینهای برای تغییر در این خدمات موجود نیست. به عبارت دیگر، امکان یا حذف وعده غذایی و همچنین اضافه بار برای مسافران فراهم نیست و تنها در برخی شرکتهای هواپیمایی و برای برخی پروازها، گزینه صندلی با پرداخت هزینه اضافی ممکن است.
طبق اظهارات برخی از شرکتهای هواپیمایی به ایسنا، در حال حاضر قابلیت ارائه خدمات مستقل نظیر نوع غذا، صندلی و اضافه بار برای مسافران فراهم است، اما هنوز این امکانات به مرحله اجرا نرسیده و در حال حاضر مسافران به طور کلی نمیتوانند خدمات جداگانهای بخرند و برخی از خدمات را حذف کنند.
البته در عرصه جهانی، شرکتهای هواپیمایی کم هزینه یا Low Cost Carriers وجود دارند که ارائهدهنده خدمات سنتی هستند. این نوع شرکتها معمولاً خدماتی که به طور معمول در قیمت بلیت گنجانده میشود را ارائه نمیدهند. آنها قیمت بلیتها را برای مسافران کاهش میدهند، اما با اعمال هزینههای اضافی برای خدماتی نظیر غذا، اولویت سوار شدن، صندلی و بار، این کسری را جبران میکنند.