شناسایی ۸۵۰ هزار شرکت جعلی در ایران

سومین همایش سراسری رؤسای ثبت شرکت‌ها با تمرکز بر هوشمند سازی فرآیندها، با حضور حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونان این سازمان، مدیران ادارات ثبت شرکت‌ها در سراسر کشور، سردفتران، نمایندگان بخش‌های مربوط به کسب و کار و مسئولان دولتی صورت پذیرفت.

حسن بابایی در این گردهمایی بیان کرد: این همایش در راستای هوشمند سازی فرآیندها و با هدف کاهش خطاها در حوزه ثبت شرکت‌ها برگزار شده است. در روزگار تحول و پیشرفت قوه قضائیه، شاهد برنامه‌های مؤثر و تحول‌آفرین در زمینه ثبت شرکت‌ها هستیم و لازم است علاوه بر الکترونیکی شدن، به سمت هوشمند شدن نیز حرکت کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: در زمینه بازدیدهای میدانی و سفرهای استانی، معاون امور اسناد و مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت، تیم‌هایی را به استان‌های مختلف اعزام می‌کنند تا از نزدیک با فعالان اقتصادی دیدار و مسائل و چالش‌های آن‌ها را بررسی کنند. در سال گذشته، ۲۷ سفر استانی با هدف ملاقات مستقیم با بیش از هزار و ۵۰۰ فعال اقتصادی صورت گرفته و به ۵۰ کارخانه تولیدی سرکشی انجام شده است. در این راستا، ۴۳ مشکل نیز توسط اداره کل ثبت شرکت‌ها برطرف شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: باید به فعالان اقتصادی کمک کنیم و موانع آن‌ها را برطرف کنیم؛ چرا که آن‌ها با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها همچنان در خط مقدم تولید باقی مانده‌اند و باید شرایطی فراهم شود که بتوانند با آرامش بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه دهند. حمایت‌های سازمان ثبت اسناد می‌تواند نقش بسزایی در تقویت تولید داشته باشد.

بابایی با اشاره به همکاری خوب کانون سردفتران در چند سال اخیر با سازمان ثبت اسناد، اعلام کرد: بسیاری از پروژه‌های مرتبط با الکترونیکی شدن و هوشمندسازی، با حمایت این کانون به مرحله اجرا درآمده است و قرار است تعدادی از اختیارات به سردفتران داده شود تا این افراد بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند.

وی همچنین به برنامه‌های تحول‌آفرین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرده و بیان داشت: اتخاذ راهکارهای الکترونیکی و هوشمند، می‌تواند به‌عنوان بهترین روش برای جلوگیری از اطاله دادرسی محسوب شود. از معاونت‌های مختلف سازمان ثبت انتظار دارم تا با جدیت این موضوع را پیگیری و آموزش‌های لازم را به کارشناسان مربوطه ارائه نمایند. سال گذشته، اقدام مثبتی در راستای الکترونیکی کردن پلمب دفاتر تجاری صورت گرفت که به کاهش مصرف کاغذ و افزایش سرعت ارائه خدمات منجر شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: انجام پلمب دفاتر تجاری که در گذشته حداقل یک تا دو ماه زمان می‌برد، امروزه در کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شود و علاوه بر صرفه‌جویی کاغذ، موجب رضایت بازرگانان و تجار شده است. یکی از آثار مثبت الکترونیکی شدن دفاتر، جلوگیری از جعل و حفظ داده‌ها است. در گذشته، دفاتر تجاری مستعد جعل و مخدوش شدن اطلاعات بودند، ولی با الکترونیکی شدن این فرآیند، این نوع مسائل به حداقل رسیده است.

وی افزود: کار خوب دیگر در راستای ثبت شرکت‌ها، صدور سند الکترونیک برای اشخاص حقوقی یا شرکت‌هاست. در حال حاضر، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار شخص حقوقی در کشور وجود دارد، اما هنوز اطلاعات دقیقی از فعالیت‌های آن‌ها، میزان سرمایه‌ها، وام‌ها و تعهدات مالی آن‌ها به بانک‌ها و مؤسسات نداریم. ما باید بیشتر به سمت الکترونیکی شدن برویم تا این داده‌ها تجمیع شده و در اختیار متولیان، تصمیم‌گیرندگان و برنامه‌ریزان قرار گیرد.

بابایی ادامه داد: از طریق الکترونیکی شدن اشخاص حقوقی و نظارت مستمر بر آن‌ها، باید به‌طور مؤثری از شرکت‌های صوری و کاغذی جلوگیری کنیم. ۸۵۰ هزار شرکت به‌عنوان شرکت‌های صوری و کاغذی شناسایی شده‌اند و ما از قانون‌گذار انتظار داریم که در زمینه اصلاح و به‌روزرسانی قانون تجارت، به‌ویژه در حوزه ثبت شرکت‌ها، اقداماتی جدی انجام دهد. امروز، فعالان اقتصادی نیازمند شفافیت و وضوح در فرآیندها هستند و قانون جامع می‌تواند ابعاد مختلف فعالیت‌های اقتصادی را تحت پوشش قرار دهد. این قانونی که ممکن است برای ۷۰ سال پیش تدوین شده باشد، دیگر پاسخگوی نیازهای امروزی نیست و نیاز به به‌روزرسانی دارد. ما در هفته قوه قضائیه، اقدامات خوبی را در حوزه ثبت شرکت‌ها رونمایی خواهیم کرد.

تشکیل ۸ کارگروه در اداره کل ثبت شرکت‌ها

ابوالفضل نصیری، مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: بر اساس سند تحول قضائی، ما برنامه‌های پنج ساله‌ای را در اداره کل ثبت شرکت‌ها پیاده‌سازی کرده‌ایم و ۸ کارگروه برای رسیدگی به امور مختلف تشکیل داده‌ایم. یک کارگروه علمی، متشکل از خبرگان ثبت شرکت‌ها، مشکلات را به‌طور مستمر حل و فصل می‌کند.

وی اضافه کرد: ما در سال حدود ۸۵ هزار خدمت در کشور ارائه می‌دهیم و تعداد شاکیان از ثبت شرکت‌ها بسیار کم است. کارگروه دوم، مسئول اصلاح فرآیندهاست و دو باجه تحت عنوان «از من بپرسید» در کنار اداره کل تأسیس شده‌اند تا به سوالات متقاضیان پاسخ دهند. همچنین کارگروه‌هایی برای تعیین نام، بانک سهامداران، نیروی انسانی، رفاهی، فناوری و بازطراحی و مناسبت‌ها داریم.

نصیری گفت: سال ۱۴۰۲ ما اقداماتی جهت پرداخت و امضای الکترونیکی انجام داده و انتقال مالیاتی که به‌طور دستی انجام می‌شد را الکترونیکی کردیم. در سال ۱۴۰۳، پلمب دفاتر تجاری به انجام خواهد رسید و سیستم تعیین نام هوشمند نیز رونمایی شده و در فاز اول، ۴۵ درصد تأیید داریم که در ماه‌های آینده به ۸۰ درصد خواهد رسید. برای سال ۱۴۰۴، سه هدف عمده داریم که چالش‌برانگیز و زمان‌بر هستند، شامل ایجاد بانک جامع سهامداران (با هدف شفافیت و نظارت هوشمند بر اطلاعات صاحبان سرمایه)، بازطراحی فرآیندها (برای ثبت تأسیس و تغییرات شرکت‌ها و مؤسسات) و برون‌سپاری خدمات (استفاده از ظرفیت دفترخانه‌های اسناد رسمی) است.

سید صادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این همایش تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک در راستای حمایت از شعار سال در سه حوزه ثبت برندها، ثبت شرکت‌ها و پایگاه‌گذاری اشخاص حقوقی نقش کلیدی ایفا می‌کند. هر شرکتی که تمایل به تأسیس داشته باشد، به خدمات ثبت شرکت‌ها نیاز دارد. شرکت‌ها در زمینه تولید، صادرات، بازارهای بین‌المللی و کاهش مشکلات اجتماعی توانایی زیادی دارند؛ بنابراین لازم است تا در مرحله اول، خدمات ارزان، صحیح و شفاف به سرمایه‌گذاران ارائه شود تا آنها برای سرمایه‌گذاری و تولید تشویق شوند.

وی ادامه داد: با همکاری رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نرم‌افزار سامانه الکترونیکی که از سال ۹۲ راه‌اندازی شده بود، به نرم‌افزار بازطراحی شده هوشمند تبدیل خواهیم کرد که امروز مزایای آن را معرفی می‌کنیم.

سعادتیان گفت: در هفته قوه قضائیه، نرم‌افزار بازطراحی شده سامانه الکترونیکی ثبت شرکت‌ها رونمایی خواهد شد. تلاش می‌شود تا فرآیند ثبت شرکت‌ها از ابتدا تا انتها، از ظرفیت هوشمندسازی بهره‌برداری کرده و نقش عامل انسانی به حداقل برسد؛ زیرا یکی از مشکلات اصلی صاحبان سرمایه و متقاضیان، نیاز به حضور در یک مکان خاص برای دریافت خدمات بوده که غالباً منجر به تجمع و ازدحام مردم می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در فرآیند بازطراحی، دو رویکرد پیشخوانی و خودکاربری در سامانه ایجاد شده است و دفاتر اسناد رسمی به عنوان مراجع قانونی در راستای ثبت شرکت‌ها به‌عنوان پیشخوان تعریف شده‌اند. در این همایش، حدود ۶۰ نفر از سردفترهای استان تهران حضور دارند تا از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند. بخش خودکاربری این سامانه فعال خواهد شد و به افراد این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به حضور فیزیکی در اداره ثبت، درخواست‌های خود را برای ثبت شرکت‌ها ارائه کنند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: تا سپتامبر سال جاری، تصمیم‌گیری نام‌ها از فرآیند انسانی به‌طور کامل حذف خواهد شد و متقاضیان با یکی از سه نام پیشنهادی ارائه شده توسط سامانه نام‌یار، می‌توانند از خدمات بدون نیاز به ارجاع به کاربر بهره‌مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا