ساختار آکادمیک آزاد و استقلال دانشگاه تهران باید حفظ شود

رئیس سابق دانشگاه تهران با بیان اینکه ساختار آکادمیک آزاد و استقلال دانشگاه تهران باید حفظ شود، گفت: در این شرایط دانشگاه می‌تواند بتواند در حوزه اختیارات و وظایف خود، مسئولیت علمی و اجتماعی خود را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، محمود نیلی احمدآبادی در مراسم نودسالگی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران گفت: با نگاهی از درون می‌توان پرسید که دانشکدگان فنی چیست؟ این دانشکدگان از پیشروترین نهادهای ایران در حوزه علوم و فناوری است که در حوزه اجتماعی و سیاسی نیز مؤثر بوده است.

وی با اشاره به دلایل پیشرو بودن این نهاد اظهار کرد: نخست اینکه دانشکدگان فنی، به لحاظ علمی، در سطح جهانی در رتبه بالایی قرار دارند، هر چند جذب دانشجویان بین‌المللی و اساتید خارجی در این دانشکدگان چنانکه باید نبوده است؛ دوم اینکه ارتباطی تنگاتنگ بین این دانشکدگان و بخش صنعت و پیمانکاران در حوزه‌های مختلف وجود دارد؛ سرانجام اینکه دانشکدگان فنی علاوه بر حوزه دانش و فناوری، در عرصه اجتماعی و فرهنگی نیز اثرگذار بوده است.

رئیس اسبق دانشگاه تهران با اشاره به تأسیس این دانشگاه پس از دارالفنون تأکید کرد: هیچ دانشگاهی در ایران به دقت دانشگاه تهران تأسیس نشده است. در تدوین اساسنامه دانشگاه تهران دقت بسیاری به کار رفته است. بر این مبنا، ساختار آکادمیک آزاد و استقلال دانشگاه تهران باید حفظ شود تا بتواند در حوزه اختیارات و وظایف خود، مسئولیت علمی و اجتماعی خود را انجام دهد.

عضو هیأت علمی دانشکده متالورژی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران افزود: دانشکدگان فنی نیز در این فضا به وجود آمده، رشد کرده و ثمرات نیکی داده است. دانش‌آموختگان دانشکدگان فنی دانشگاه تهران همواره افرادی متمایز و چندبعدی بوده و علاوه بر حوزه تخصصی و فنی در حوزه مدیریت میدانی نیز موفق عمل می‌کنند.

همچنین بیژن زنگنه، دانش‌آموخته دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، در سخنانی نقش سیاسی-اجتماعی دانشکده فنی در تاریخ ایران معاصر را انکارناپذیر دانست و با اشاره به مصادیقی از فعالیت دانشجویان این دانشکدگان گفت: حیات سیاسی دانشکده فنی کماکان در کنار حیات علمی آن تداوم دارد و امروز محوریت آن هویت ایرانی و توسعه ایران است.

مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس و مورخ، راز تداوم دانشکده فنی را سازگاری خلاق با تحولات دانست و گفت: سابقاً در دانشکده فنی، اساتید در دانشکده اقامت داشته و در تعامل دائم با دانشجویان بوده‌اند، امری که زندگی پرجنب و جوشی را در این دانشکده باعث شده است. در این دانشکده نگاه به دانش یک نگاه حرفه‌ای و فنی است و این فناوری است که دانشکده فنی را به پیش می‌برد.

وی با اشاره به هویت اجتماعی سیاسی دانشکدگان فنی گفت: در این دانشکده یک جدال توأم با سازگاری خلاق بین دانش و سیاست و یک هم‌کنشی با اجتماع و دولت وجود داشته است، بدین معنا که دانشکده فنی محصور در حصار فیزیکی خویش نمانده و در سپهر عمومی اثرگذار بوده است. با تداوم این تعامل در سپهر اجتماعی است که توسعه دانشکده فنی تضمین خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا