پروژه ۱۱ ساله چابهار – زاهدان روی دور افتاد

ساخت خط آهن چابهار – زاهدان که از ۱۱ پیش کلید خورده، ۱۵۵ کیلومتر آن در قطعه آخر به بهره‌برداری رسیده و بقیه مسیر به طول ۴۷۹ کیلومتر در مراحل تکمیلی و پیشرفت فیزیکی ۷۰ – ۸۰ درصدی قرار دارد که باتوجه به اهمیت اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور(چابهار) به شبکه ریلی و توسعه سواحل مکران، تسریع ساخت آن مورد تاکید وزیر راه قرار گرفته و قرار شده برنامه زمان‌بندی و برآوردهای مالی پروژه تهیه شود تا وزیر راه برای تامین منابع مالی آن با رییس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه مکاتبات و پیگیری‌های خود را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار – زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. این طرح با هدف ایجاد کریدور شمال – جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می‌شود.

اهداف اجرای پروژه تکمیل کریدور ریلی شرق کشور نیز شامل امکان اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.

پروژه ۱۱ ساله چابهار - زاهدان روی دور افتاد

قطعات اول و دوم پروژه، حد فاصل شهرهای چابهار و نیکشهر است که شامل هشت ایستگاه می‌شود.

قطعات سوم و چهارم پروژه، حد فاصل شهرهای نیکشهر و ایرانشهر بوده و در این مسیر هشت ایستگاه قرار داد.

قطعات پنجم و شش الف و ب پروژه، حد فاصل شهرهای ایرانشهر و خاش است. در این مسیر ۱۰ ایستگاه در نظر گرفته شده است.

قطعات هفت و هشت پروژه نیز حد فاصل شهرهای خاش و زاهدان است که به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح رسیده و بنابر اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، این طرح ریلی شامل یک ایستگاه تشکیلاتی، ۱۴ ایستگاه مسافری و ۲۷ ایستگاه بین راهی است که ظرفیت جابه‌جایی دو میلیون نفر مسافر و ۷.۷ میلیون تن بار را دارد.

گفتنی است؛ ارزش راه‌آهن چابهار – زاهدان ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده که تا کنون ۱۷ همت در آن هزینه شده است.

آمار مربوط به شهریور 1403

                                                                                                    

پروژه ۱۱ ساله چابهار - زاهدان روی دور افتاد

بنابر گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، در حال حاضر این خط آهن در محدوده ایرانشهر به خاش در بخش زیرسازی که مهمترین بخش به شمار می رود ۸۴ درصد پیشرفت دارد و پیشرفت خط آهن ایرانشهر تا نیک شهر نیز در بخش زیرسازی ۷۸ درصد است. در این بخش ۷۷ درصد تقاطع ها، ۸۲ درصد پل کوچک، ۷۱ درصد پل بزرگ و ۹۷ درصد تونل به اتمام رسیده است.

پیش تر نیز معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده بود که  امیدواریم این پروژه تا پایان ۱۴۰۴ و یا اوایل ۱۴۰۵ این پروژه به اتمام برسد.

مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم اعلام کرده که راه آهن چابهار- زاهدان، در مرحله تکمیل و نهایی بخش‌های مختلف است و بیش از ۴۵۰ کیلومتر باقی مانده در این پروژه تا یکی – دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا