ظرفیت بارگیری ۱۵ میلیون تن در مسیر ریلی رشت – آستارا

ایسنا/گیلان وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه با تأکید بر ظرفیت بالای راه‌آهن رشت – آستارا بیان کرد: پس از اتمام پروژه و فراهم آوردن زیرساخت‌های ضروری، حجم جابه‌جایی کالا از این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

رامان ولادیمیروویچ استاروویت امروز (پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت) در ارتباط ویدئویی با مراسم تسلیم اراضی مربوط به پروژه راه‌آهن رشت – آستارا، به توافق روسای جمهور ایران و روسیه در خصوص گسترش حمل و نقل بین‌المللی در کریدور شمال به جنوب اشاره کرد و گفت: تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود که در جلسه رئیس‌جمهور روسیه با رئیس‌جمهور ایران در سال ۲۰۲۵ برای اتمام راه‌آهن رشت – آستارا توافقاتی صورت گرفت و تصریح کرد: این مسیر ۱۶۲ کیلومتر طول داشته و شامل هشت ایستگاه و ۵۶ پل ریلی هوایی و ۳۵ روگذر برای عبور خودروها است.

وزیر حمل و نقل روسیه راه‌آهن رشت – آستارا را ضرورتی برای حمل و نقل چندوجهی و ترکیبی دانست و اظهار داشت: در سال ۲۰۲۴ بار در روسیه به ۲۰ میلیون تن خواهد رسید که ۹.۵ میلیون تن از این حجم از طریق حمل و نقل دریایی منتقل می‌شود. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵، حدود سه میلیون تن بار در روسیه جابه‌جا شده که این ظرفیت می‌تواند از طریق راه‌آهن رشت – آستارا افزایش یابد.

استاروویت با اشاره به تمایل کشورهای مختلف برای بهره‌برداری از کریدور حمل و نقل شمال – جنوب، افزود: پس از اجرای این پروژه و فراهم بودن زیرساخت‌ها، میزان حمل و نقل کالا از این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید. در حال حاضر تمام زیرساخت‌های لازم از بنادر جنوبی ایران تا بنادر شمالی روسیه آماده است.

کاهش ۵۰ درصدی زمان اتصال هند به فنلاند

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور نیز به عبور کریدورهای شمالی – جنوبی و شرقی – غربی از سرزمین ایران اشاره کرد و گفت: بارزترین کریدور ایران که برای هند و روسیه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، کریدور شمال به جنوب است، زیرا منجر به صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در زمان حمل و نقل و ۳۰ درصدی در هزینه‌ها می‌شود.

وی راه‌آهن رشت – آستارا را تنها حلقه گمشده کریدور شمال به جنوب نامید و ادامه داد: این مسیر ۱۶۲ کیلومتری هند را به فنلاند متصل می‌کند و انتقال بار از این مسیر در حال حاضر ۴۵ روز به طول می‌انجامد.

خطیبی همچنین از طراحی ۱۰ ایستگاه برای راه‌آهن رشت – آستارا خبر داد که یک ایستگاه در رشت و یک ایستگاه در بارانداز آستارا خواهد بود و بیان کرد: هشت ایستگاه در طول مسیر ساخته خواهد شد که شامل لوندویل، حویق، لیسار، پره‌سر، ماسال، تالش، رضوانشهر و صومعه‌سرا می‌شود.

وی به ظرفیت انتقال ۱۵ میلیون تن بار این خط ریلی اشاره کرده و افزود: این مسیر شامل ۴۱ کیلومتر پل و یک تونل به طول ۱۹۶۰ متر می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا